CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, July 21, 2018

LELAKI DINGIN BAB 7



MASUK hari bekerja, Kak Ari mengarahkan agar aku masuk ke bilik bos besar dengan membawa manuskrip yang telah kuedit siap. Pucat sebentar wajahku gara-gara menyedari date line yang ditetapkan sudah terlebih tempoh.
“Masuk ajelah, kalau tak siap cakap elok-elok. Bos okey aje tu.” Kak Ari cuba menenangkan diriku yang kelihatan menggelabah.
“Hujung minggu Riah tak buat ke?”
Aku menggeleng kepala. “Sibuk sikit tolong mak. Tak apalah Kak Ari, saya masuk bilik bos dulu.”
Setelah mengetuk pintu beberapa kali akhirnya ada sahutan dari dalam bilik kecil berhadapan dengan pejabat kami. Walaupun syarikat milik bos tidak sebesar mana tetapi gaji dan kebajikan kami tetap terjaga.
 “Assalamualaikum bos.”
“Hmmm... Riah. Waalaikumsalam. Manuskrip dah siap?”
Aku masuk ke dalam bilik kecil itu dan duduk dengan sopan. Aku hulurkan fail tebal berisi manuskrip yang telah diedit.
“100 muka surat lagi, bos. InsyaAllah hujung minggu ni boleh start printing.”
Bos dengan wajah bersahaja menarik fail di atas mejanya dan membelek satu persatu muka surat. Kadang-kadang timbul keriut di wajah itu dan kadang-kadang ada anggukan serta tarikan nafas panjang.
“Boleh siap betul ke hujung minggu ni? Sepatutnya minggu ni dah mula final editing.”
“Selalunya manuskrip tebal 350 muka surat saja bos. Ini dah 400 muka surat. Saya ambil masa sikit untuk edit. Untuk printing nanti mungkin mencecah 700 muka surat saiz novel biasa.”
“Zaid dah mula promosi?”
Aku angguk kepala. “Yup. Dia contact writer untuk buat promosi bersama. Bulan depan ni bila dah siap printing kita launch dekat Popular Melaka.”
Bos menghela nafas panjang sekali lagi.
“Siapa yang pergi?”
“Zaid.”
“Manuskrip seterusnya dah start pilih ke Riah?”
Aku mengangguk lagi. Entah kali ke berapa kepala ini naik turun naik turun untuk menyedapkan hati bos.
Queue terbit sampai bulan 6 dah penuh.”
“Bagi saya manuskrip bulan 7 dan 8 Riah.”
“Saya emel forward kepada bos,” balasku laju
“Kalau saya tak puas hati, saya ambil manuskrip lain untuk diterbitkan. Sekarang persaingan kuat. Kadang-kadang kita kena cari penulis yang memang dah lama bertapak dan ada follower sendiri untuk push jualan. Promotion dengan penulis yang ada nama ni senang sikit berbanding yang baru nak bertapak. Pastikan antara dua buku yang keluar dalam sebulan tu, satu daripadanya kena penulis yang dah pernah terbit buku. Reader ni kadang-kadang takut sikit nak ambil risiko.”
 Writer dalam blog atau wattpad pun ada follower juga bos.”
“Ada ke?”
“Ada, writer yang bulan 6 nanti follower dia dekat wattpad dekat 10 ribu.”
Bos terkejut.
Aku sengih aje. Harap-harap menjadilah strategi ambil writer dari wattpad. Tapi serius banyak lagi yang penulis tu kena belajar sebab aku macam nak mati mengedit cerita dia.
“Untuk Singapore punya promotion macam mana?”
Aku hela nafas dalam. Yang tu...
“Yang tu kita belum meeting lagi, bos.”
“Alang-alang buka booth semua sekali la pergi.”
“Saya tak contact lagi orang yang handle booth kat sana. Nombor telefon pun tak ada lagi ni.”
“Cepat sikit, Riah. Nanti tak sempat.”
Yalah cakap memang senang, tapi nak dapat contact number tu kena hadap dengan musuh ketat. Maksud aku publisher lain la sebab kalau syarikat besar sah-sah orang yang urus booth share dekat emel. Tapi kita orang publisher kecil ni kena usaha cari bahan sendiri. Terlepas pandang boleh terlepas event dan duduk gigit jari.

0 Komen untuk Cik Rin: