CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, June 21, 2012

Kuli Rumah Untuk Dia 1

BAB 1


“DUDUK kat meja ni?” Syuh tunjuk ke arah meja bulat di hadapan mereka. Pelayan tunduk mengangguk.

Syuh tarik tangan Minn untuk duduk kerusi bersebelahan dengannya. Kalau boleh nak jauh sedikit daripada Puan Lina dan Encik Karim sebab mama dan papa duduk dengan orang-orang kenamaan. Mau kebas satu badan duduk dengan dia orang .

“Majlis apa ni?” Minn terpinga-pinga melihat kawasan sekeliling. Nak cakap majlis kahwin, tak pula ada bunga-bunga mewah atau pelamin di depan mata.

“Majlis makan malam syarikat kawan papa. Duduklah senyap-senyap. Dari tadi aku tengok muka macam nak telan orang...” perli Syuh.

Minn juih bibir. Bukan sengaja okey. Dia pun nak tau juga majlis apa yang tengah dia duduk ni.

“Majlis makan malam syarikat orang, kita yang bukan pekerja ni boleh ikut ke?” soal Minn hairan. Syuh tayang gigi.

“Rileklah... Lagipun mama aku yang suruh ikut. Kalau tak, apa kata kau mintak kerja kat dia orang?”

“Buat lawak pulak...” Minn jeling tajam. Syuh masih tersengih-sengih.

Dia pandang sekeliling dan nampak ramai orang yang mula memenuhi tempat duduk yang telah ditetapkan. Konsep hitam putih. Nasib baik juga Minn ada gaun warna hitam. Sesuai sangat dengan kulit Minn yang agak putih. Rambut disanggul tinggi dengan solekan wajah yang agak sarat. Jarang Minn nak berdandan, berdandan pun kena lihat acara apa yang dia kena hadir. Kalau setakat acara makan-makan keluarga, Minn lebih selesa dengan solekan tipis tetapi mengenangkan dia yang beria untuk menemankan Syuh ke majlis makan malam ini, dia pun buatlah solekan yang agak menonjol sedikit.

“Kau tengok mamat tu...” Syuh berbisik tiba-tiba. Minn terus lemparkan pandangan ke arah yang ditunjukkan oleh Syuh. Seorang lelaki segak bergaya menggunakan tux berwarna hitam duduk bersama beberapa orang gadis cantik berselang tiga meja daripada mereka berdua. Agak putih, sawo matang kut? Rambut spike gaya duri landak tengah berdiri dan bertubuh agak sasa.

“Anak tuan punya hotel...” Syuh kenyit mata.

“Kau arr.. Tetiba je tunjuk mamat tu apesal?” Minn dah buat kerutan seribu. Pelik.

“Hensem kan?” sengaja dia menguji reaksi Minn.

“Tak.”

“Ala...”

“Tak ada alah-alah. Kita datang sini bukan nak tengok lelaki...” tau sangat si Syuh ni mesti nak kenenkan dia macam tak ada kerja lain.

“Habis?” kening terangkat.

“Aku nak temankan kau sebab aku tau kau mesti boring punya kalau kena duduk dengan mama kau.” Minn sengih panjang. Syuh harus puji dia sebagai ‘teman sejati’.

“Motif helo? Selama ni aku ajak bukan kau nak pun. Sebab aku tolong kau carikan kerja?”

“Tau tak pe. Lepas ni tolong tepati janji ye. Sebab aku temankan kau malam ni...”

“Pulak?” Syuh menghela nafas berat. Tapi dalam diam senyuman terukir di bibir. Minn tak tahu sesuatu yang telah dia rancang. Heh!


MINN keluar dari tandas menuju ke arah meja tempat dia duduk. Sesekali keluhan terbit dari bibir. Badan dah mula terasa penat dan mengantuk sedangkan majlis baru sekerat jalan, makanan baru nak hidang. Penat dengar orang menyanyi, bukan menyanyi tetapi lebih kepada melalak seorang diri. Yang peliknya semua orang tepuk tangan bersiul riang. Eh, makan malam dia orang ni tak ada etika ke?

Minn lihat Syuh dari jauh, tengah berdiri di sisi Puan Lina. Berbisik-bisik. Kadang-kadang Puan Lina mengangguk sebelum menepuk lengan Syuh pelan.

Syuh ni cantik cuma gaya agak kelakian sikit. Nak-nak lagi bila dah guna pakaian rasmi: Seluar track + baju t besar gedabak boleh muat dua orang kat dalamnya. Nama sebenar comel, Syuhada. Tapi panggil Syuh aje sebab dia tak nak orang panggil dia Hada. Tak pun Syuha. Macam perempuan katanya. Dia bukan perempuan ke?

Minn meneruskan langkah.

“Ouch!” satu suara terjerit kecil. Minn laju berundur setapak. Kaki siapa yang dia ‘ter’ pijak pulak ni? Kepala didongakkan, spontan Minn jatuh rahang. Wala, anak pemilik hotel...

“Maaf encik...” Minn mintak maaf pun gaya macam tengah bayar tol jalan raya, selamba tak ada riak bersalah langsung. Syakirul Hafiz mencerlung wajah gadis itu tajam. Lelaki itu berdehem kecil sebelum merenung Minn ralit.

“Mata letak kat mana?”

Kerek je bunyi. Minn senyum sedikit sebelum membetulkan gaun yang terletak di badannya. Dah agak dah... Anak pemilik hotel, berlagak je lebih!

“Tuhan letak kat kepala, awak tak nampak?” Syakirul Hafiz di pandang sinis.

“Harap muka je cantik, otak dah kelam agaknya. Makan cacing banyak!” rungutan Syakirul Hafiz tertadah di telinga Minn. Hampir-hampir kasut empat inci tinggi itu dia sepak ke muka Syakirul Hafiz.

Ya ALLAH, sabar ajelah...

Melihat Syakirul Hafiz yang sudah mula beransur pergi, Minn terus menuju ke arah Syuh. Dalam hati masih merungut-rungut sebab terpaksa berhadapan dengan lelaki yang agak-tak-berapa-nak-sopan. Tapi boleh pula terpijak kaki pakwe tu walhal tadi jarak separuh batu. Mungkin jarak antara meja-meja tadi agak rapat dan dia pun tak perhati sangat kiri-kanan. Main suka mak babah berjalan pandang muka Syuh aje...

Tapi betullah kata Syuh, pakwe tu hensem. Agak-agak dah ada makwe ke belum?

“Minn,”

Minn betulkan duduk. Dia pandang wajah Syuh sekilas. “Kau dah dapat kerja.”

“Really?” Minn bulatkan mata. Cepatnya!


“KENA bawa IC... baju... Apa semua yang kau perlu. Sebab nanti nak kena sain kontrak... Kau kena tinggal kat rumah tu Minn...” ucap Syuh sambil membelek novel di tangan. Kata tomboi tapi boleh pulak layan jiwang-jiwang. Nak hairan apa sekarang ni lelaki pun dah semakin banyak yang suka baca novel cinta?

“Rumah siapa Syuh?” Minn celikkan mata yang hampir-hampir nak terpadam sebab mengantuk sangat. Malam tadi tak cukup tidur, ingatkan nak tidur sampai ke tengah hari tapi mak dah mula bising. Terpaksalah dia pergi ke persinggahan rasminya setiap hari, rumah Syuhada Yasmin.

“Tengku Arshad.”

Minn terkebil-kebil. Tengku? Wah, kena kerja dengan anak raja ke?

“Hensem ke?” spontan keluar soalan itu dari bibirnya. Syuh dah buat muka keji.

“Nak yang hensem aje kan? Merenyamlah kau... Dia umur 40 lebih, dah kahwin tapi bini dia fly ke luar negara sambung belajar. Dia ada pembantu rumah seorang... tetapi dah tua, nak masak-masak tu bolehlah tapi nak buat kerja berat tu Tengku Arshad kasihan kat pembantu dia...”

Masak tak perlu? Dah kira baik ni... Aku bukan reti nak masak pun. Getus hati Minn.

“Ada gelaran tengku, takkan pekerja seorang je? Tapikan, tengku tu tak kisah ke bini dia sambung belajar?” kalau suami umur 40 lebih lebih, isteri mesti dalam lingkungan umur tu jugak. Tua. Tua-tua sambung belajar? Gempaklah...

Syuh senyum senget. “Kau pegi tanya tuan kau sendiri.”

Muncung bibir Minn. Tanya kat Syuh mana pernah dia jawab skema soalan dapat full mark. Nak kasi setengah mark pun payah gila!

“Kena tinggal kat sana ya?” terbayang muka Minah, pembantu rumahnya yang duduk di bilik bawah rumah kediaman Minn sekeluarga. Bilik tu sempit tapi cukuplah untuk Minah sebagai pembantu rumah. Pembantu rumah kerja kemas barang je pun, bukan nak melaram-laram bersolek sakan, jadi bilik kena beri yang ala kadar.

“Rumah kau ada kat belakang rumah besar tu. Jangan risau...”

“Kayalah pembantu rumah pun ada rumah sekali,” Minn kagum. Syuh gelak kecil.

Kepala ditongkat dengan tapak tangan sambil menguraikan rambutnya ke tepi telinga. Berfikir. Harap-harap cantiklah rumah Tengku Arshad nanti... Yang penting rumah PR dia orang. Jangan yang haprak sudah sebab aku kena duduk kat sana... Minn mula digigit rasa resah.

Syuh suap ice cream ke mulut. Sesekali dia jeling ke wajah Minn. Tak sabar nak tengok Minn mulakan kerja. Tak sabar dengar suara Minn merungut dan membebel. Tu lah ada sijil belajar tinggi tak nak guna. Kerja kuli tu juga yang dia minta.

“Bila aku kena pergi sana?” Minn tanya.

“Minggu depan.”

“What?!” terjegil biji mata Minn Aliaa.

“Minggu depan...” ucap Syuh sekali lagi.

“Hari Isnin?”

“Yup!”

“What a day!” Minn teriak kecil terlompat dari kerusi. Dia tilik jam kemudian terus masuk ke dalam rumah Syuh. Terkejar-kejar mencapai beg tangan dan kunci kereta yang terdampar elok di atas meja tamu.

“Kau ke mana?!” jerit Syuh.

“Baliklah woi! Dua hari je lagi, aku tak siap apa-apa ni!”

Ketawa Syuh pecah. Kalut je kawan dia yang seorang ni, nak kerja jadi pembantu rumah? Boleh je dia bayangkan...





14 Komen untuk Cik Rin:

NurAtiZa

Best....#^_^

NurAtiZa

X sabar nak baca next entry ...
Macam mana lah gaya Minn Alia jadi orang gaji....
Gerenti ribut taufan bakal melanda....hahahaXD

Anonymous

yuhuuuu... nak hero bad boy yg noty bulih tak?????




....fanatik adami & adam....

RinsyaRyc

NurAtiza - Minn gaya ala-ala badgirl kut? hihihi....

Anonymous- wala... kita tunggu je si SH ni. Rin tulis ikut flow sbb x de draft :3 huhuhu...

MissxYana

err... tengku tu xdak anak teruna ke?
heheehe

RinsyaRyc

MissxYana- tengku tu ada anak teruna . cerr teka siapa nama dia? hihihi

izan supian

wah...menarik....1st entry dah best.tak sabar nak baca entry akan dtg.

MissxYana

hurmm.. yg kena pijak kaki tu kann? kann? xP
plss say yess ..HEHEHE

RinsyaRyc

Izan Supian - thanks baca ^^

MissxYana - yg kena pijak kaki letewww... hensem dak? <---soalan sengal.

MissxYana

hensem2.. tp .. susah klu da laki hensem sgt.. fan byk..:D

ArifahLee

Suka bace citer ni. Best! :)

fallenmoon ( Liya Zafrina )

Baru nak start baca :D hehehe! best intro dia. chaiyok2 kak rin! :D

yad'z

wewitt wewitt... orang gaji? homaiii... i like... if minn badgirl n dapat hero badboy.. fuuuu, gempak citer ... hhehehee...

aisyah

Qah..dia ingat kuli umah tu mcm mn??? Ekekek...