CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, September 29, 2012

Butterfly 5




“DAYYAN nak jumpa Sara…” 

Dayyan nak jumpa Sara? Aminul yang dari tadi tunduk menekur meja dan buku terus angkat muka. Terkejut. Takkan berani sangat kut Dayyan berjumpa Sara masa P&P Cikgu Hanif ni?

Sara yang duduk di hadapan Aminul bergegas berdiri dan keluar dari kelas.

“Aminul jawab soalan 5…” Cikgu Hanif sambung P&P nya. Aminul tolak kerusi ke belakang terus menuju papan hitam. Sempat matanya melirik ke arah tepi pintu, nampak tubuh Sara di situ. 

5 minit kemudian Sara masuk semula ke kelas. Dia kenyit mata ke arah Aminul yang serius duduk di kerusi. Mana pernah Aminul nak tersenyum kalau bersua muka dengan Sara kan? Benda dah tak jadi kudis. Sampul surat dihulur ke meja Aminul. 

“Dayyan kata ada budak kelas dia bagi pada kau…”

Sara terus duduk menghadap ke papan tulis. Aminul pandang surat itu tanpa perasaan tetapi tangan menyimpan surat itu ke bawah meja. Rehat nanti baca.
Wajah ceria Sara dikerli dari belakang. Terasa agak membahang di hati melihat senyuman Sara tak putus-putus. Sahlah minah ni syok giler dengan si Farid Dayyan, ketua pasukan hoki SMK Semerah Padi.   

Habis kelas Cikgu Hanif, tak sempat Sara pusing ke meja Aminul suara Cikgu Hanif berbunyi. “Aminul, Cikgu Hamidi nak jumpa kamu sekarang.” 

Cikgu Hanif keluar kelas.

Sara toleh ke arah Aminul, Aminul terus jalan keluar kelas ikut pintu belakang. Berkerut dahi Sara. Aik dia ni, selalu cakap kat aku dulu kalau nak pergi mana-mana…
Setengah jam kemudian barulah Aminul muncul. 

“Pergi mana tadi?” soal Sara melihat kelibatan Aminul yang baru masuk ke kelas. Muka tak beriak tu lagi Aminul show of dengan tangan di masukkan ke dalam poket seluar semasa berjalan. Nampak sangat muka penyombong Aminul terserlah di situ, patutlah semua gadis segan nak dekat-dekat dengan Aminul.

“Jumpa Cikgu Hamidi.”
“Nah coklat. Kau tak sempat rehat pun…” Sara hulur coklat Cadbury bertabur kacang hazel. Aminul sambut dan makan sedikit. Tau-tau aje Sara yang dia belum keluar makan.

“Cikgu nak apa?” soal Sara hendak tahu.
“Tak ada apa-apa…” Aminul keluarkan buku perdagangan. Sara melihat cuma.
“Takkanlah…”

Aminul ni pun agak-agaklah takkan sampai setengah jam Cikgu Hamidi setakat nak ajak berbual kosong kut?

“Kau tak payah nak menyibuk.”
Aik?

Kening Sara bertaut. Angin tak bertiup, pokok tak bergoyang, apa kena dengan Aminul tiba-tiba baran semacam? Wajah Aminul pun macam tak puas hati je dia tanya soalan. 

“Okey.” Sara terus pusing ke depan. Buat-buat muka merajuk. Yelaa kalau Aminul dah buat layan tak layan Sara Suhaila, Sara pun terasa hati sebab Aminul mana pernah cakap, ‘kau tak payah nak menyibuk’. Gila kejam statement. Kalau Aminul luah ayat tu main-main aje kira tak pe lagi, tapi Aminul luah dengan muka geram tanpa sebab. Aku ada buat salah ke? gumam Sara senyap-senyap. 

“Sara.” Sepatah. Suara Aminul lembut menyapa pendengaran.
Sara malas nak menoleh, masih merajuk. 

Bunyi kerusi ditolak ke belakang, tak lama Aminul berdiri di sisi meja Sara.
“Marah?” soal Aminul.
“Taklah…” balas Sara berpura-pura mengeluarkan buku teks.
“Sorry…”

“Hmmm…”
Aminul mengeluh. Sah Sara kecik hati. Jawab pun ikut non verbal language aje, selalu mulut bising macam bertih jagung.
“Tadi Cikgu Hamidi kata, tahun depan Dayyan jadi ketua pengawas menggantikan aku. Cikgu Hamidi berbincang tentang calon-calon pengawas tahun depan.” 

“Biar betul?” Sara bulatkan mata. Seriuskah? Wahhhh lelaki pujaan bakal jadi ketua pengawas!! Sara macam nak terlompat sekarang, nasib baik tengah duduk di dalam kelas, kalau tak memang dah lama melompat seronok. 

“Betullah. Tapi jangan beritahu orang lain dulu. Tak official lagi tu…”
Aminul jalan semula ke tempat duduknya ketika ternampak Cikgu Farhani menuju ke kelas 6A.

Dia terdengar Sara sebut ‘Yes!’. Ada apa yang istimewa pada Farid Dayyan tu? Hebat sangatkah sehingga Sara tak nampak apa yang tersirat di hatinya?

4 Komen untuk Cik Rin:

Anonymous

eee..nape la sara ni x prsn g minul sk kat dy?! Ap yg spesel sgt ngan dayyan?! Hehe.over la plak..haha..i hope dayyan curang then sara sedih then minul to the rescue..amin..hehe..btw,nape n3 skrg pendek drpd dulu cuz dulu panjang??sori kalo kecik ati..Da x mo sambung cite kuli umah tu ke?? Best laa

NurAtiZa

Kesian Aminul memendam perasaan.... :(

Tengku Anys

Hmmmm kesian aminul....tak best arr cenggini..nk baca pun xsemangat!!! Aminul plisss buat Sara jeles balik!!! Layan je pompuan yg bagi surat tu.hamik kau Sara!

RinsyaRyc

anonymous- kekeke,bukan tak perasan, tpi low confident.. huahua!
wowo... dayyan x bleh curang, dia tu anak buah saya tau. erk. >.<

cerita ni untuk letak kat blog sbb lately busy tahapppp perdana menteri pun kalah. sekadar suka2, x serius. im sorry. tppi glue- insyaAllah akan panjang2.. :D
cite Kuli tu kang sambung hujung minggu . im sorry sbb dah buat awak tertunggu lama. hope epi akan dtg memuaskan hati :)


NurAtiza-
Aminul memang.... huhu

Tengku anys- amboiii, x bersemangat pulak dah. aminul manaaa ada kwn perempuan nak kasi sara jeles. huahua! -bukan takda tpi x reti berkawan. si sara tu jer kawan dia. hek3