CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, July 8, 2012

Kuli Rumah Untuk Dia 9





BAB 9

MATA dibulatkan. Selama ni mana pernah melihat muka susah hati milik Syakirul Hafiz. Asyik tayang muka confident sepanjang masa sampai dia pun lelah nak tahu apa yang tersirat di hati temannya itu.

“Serius kau suka dia?” Adriz tanya. Syakirul Hafiz tak teringin nak jawab soalan kanak-kanak.

“Serius kau suka dia?!” kali ini bukan pertanyaan, tetapi lebih kepada pernyataan. Muka dah mencemik tak percaya melihat betapa lemahnya hati seorang Syakirul Hafiz sampailah PR sendiri pun dia nak main-main chenta.

“Apa kau merepek ni?” kelam kata-kata Syakirul Hafiz.

“Ohmyenglish!”

Syakirul Hafiz pandang tajam ke muka Adriz. “Kau ni serupa macam dia.”

“Aku?” Adriz tunjuk batang hidung sendiri. Takkanlah orang gaji Syak ada persamaan dengan lelaki semacho dia pulak. Adriz bukan setakat Adriz. Adriz ni kegilaan para gadis yang suka harta benda. Nak kata dia kaya macam perdana menteri tu taklah. Tapi kira dia termasuk dalam carta lelaki terhangat di pasaran juga dengan aset bertimbun-timbun walaupun umur belum masuk 40. Nasib baik Minn Alia tu adik dia. Kalau Minn Alia tu orang lain, sah-sah M.A mengurat Adriz jugak sebab benda yang paling M.A suka adalah duit. Duit dan duit! Nak kerja malas, tapi duit kena masuk ke poket dia setiap bulan hampir nak lima ribu. Buat bankrap keluarga!

“Dia suka sebut oh my english jugak. Pelik aku.”

Eh? Kening Adriz naik tinggi.

“Aku nak kenal dia!”

Syakirul Hafiz tala mata ke muka Adriz. Hairan melihat tiba-tiba temannya itu bertukar menjadi excited tak ingat.

“Malas aku nak bawa kau. Ala, dia tu bukannya cantik pun. Muka lekap dengan bedak dua puluh pat jam. Belum lagi dia punya rambut menggerbang gaya penyapu tak cukup bulu. Nanti-nantilah aku tunjuk...”

“Eeehhh...” Adriz rungut lambat-lambat. Macam teruk sangat je explanation si SH ni. Betul ke ada perempuan macam tu?

“Tapi aku hairan macam mana kau boleh buat muka beruk sebab PR tu? Hebat sangat penangan dia. Mesti comelkan?”

Excuse me... Sekarang ni aku tengah confuse oke. Bukan suka atau terkena penangan hebat dia!”

“Apa yang kau confuse kan sangat tu? Dah sah-sah kau terpikat pada dia...” selamba kata-kata terkeluar dari bibir Adriz.

“Kau nak aku masukkan dalam gol ke apa? Aku confuse, bukan terpikat. CON-FUSE! Tak faham ke aku cakap ni? Takkan aku nak terpikat dengan perempuan pangkat makcik!” Syakirul melatah. Suara sengaja dinyaringkan dan mata sengaja dijegilkan.

“Berapa umur dia?” soal Adriz angkat kening.

“Tiga-puluh!”

“Dua tahun je pun beza...” usik Adriz sengih.

“Lagi kau cakap, keluar dari bilik ni tak sampai dua saat!” gertak Syakirul. Adriz geleng kepala. Walaa... Kawan baiknya tersampuk panahan cinta sampai cakap pasal PR dia sikit pun dah marah-marah bagai nak gila...

“Ok-ok... Eh, kau tau pasal pemilik hotel baru tak jauh dari hotel kau?”

“Hotel Paradise.”

Gotcha! Hotel tu famous giler sekarang. Habislah kau jatuh bankrap..”

“Mulut jangan nak celuparlah Riz. Kalau abah aku tau, mau kau dibuang daerah!” rungut Adriz kerut kening. Sampai hati Adriz curse hotel milik Tengku Arshad, mau dicili mulut Mirr Adriz Tan Sri Ridhuan. Apa punya kawanlah...

“Haha! Jangan sensitif sangat. Owner hotel tu best weh. Slumber tak kira masa... Hari tu aku ada jumpa dia masuk ke pub.”

Naik kening Syakirul. “Oh? Tu kau kata selamba? Jenis manusia tempah neraka je masuk kat sana!”

“Kau ni... Dengarlah dulu! Main terjah je. Sekarang ni dia dah baik dah. Dah kahwin pun. Bini dia sedap mata memandang... Aku kagumlah dengan dia sebab muda-muda dah ada hotel sendiri dan yang paling penting, dia dapat bini yang tawaduk je muka.”

“Puji melambung-lambung!” perli Syakirul Hafiz.

“Tulah aku nak cakap, nama owner Paradise Hotel tu Aakif. Hari tu aku jumpa dengan dia kat shopping complex masa teman mak dan adik aku shopping, dia teman bini dia pilih barang-barang hantaran untuk sedara dia... Dia cakap kat aku kalau nak, boleh buka kerjasama antara syarikat babah dengan hotel dia. Aku cakap nanti kitorang bincang balik.”

“Kau ada adik ke weh?” tak pernah Syakirul dengar cerita pasal keluarga Adriz. Alih-alih mesti dia cerita pasal bisnes keluarga, pasal Tan Sri Ridhuan, pasal mak dia sekali-sekala, dan inilah kali pertama Adriz keluarkan nama adik dia.

“Ada. Adik aku tu... buat pening kepala otak.”

“Apasal?”

“Budak remaja... Teruk jugalah sejarah hidup keluarga kitorang sebab dia sorang yang buat perangai kat oversea. Takpela.. Mungkin dia nak cuba-cuba je. Sekarang ni aku tengok dia dah baik sikit. Tapi masih juga buat hati aku tak tenteram.”

Jauh disudut hati, perasaan sayang Adriz kepada Minn Alia bukan main-main. Dia sayang satu-satunya permata hati keluarga Tan Sri Ridhuan. Bila Minn dah mula buat perangai, satu keluarga susah hati. Sampai babah sakit-sakit sebab risau anak dara dia tu.

“Biasalah tu. Budak lagikan?” suara Syakirul Hafiz mengendur.

Jeda.

Masing-masing pandang luar cermin, lihat pemandangan dari bilik pejabat Syakirul Hafiz di sofa tamu. Ah kehidupan...

“Eh, aku nak tanya pasal satu benda ni. Apa maksud antropos?”

“Apa tu?” kening Adriz bertaut. Syakirul garu kepala. “Ada bunyi-bunyi macam menopaus, tapi mula dari huruf A.”

“Andropaus?”

“Yes!”

“Lawan menopaus. Kenapa? Kau dah Andropaus ke?”

Telinga Syakirul jadi lebar. “Pardon?”

“Andropaus tu bila berlaku penurunan tahap testosteron iaitu hormon seks bagi lelaki. Bila dah berumur, benda ni berlaku pada kaum lelaki... Perempuan menopaus, lelaki andropaus! Faham? Eh, takkan itupun kau tak tau? Kau tak belajar Bio ke masa sekolah dulu?”

Bukan penyakit paus jantan ke? Tersirap darah Syakirul Hafiz. Terbayang-bayang muka Syaminah memandang wajahnya dengan muka mengejek. Penumbuk digenggam kuat. Ciss!! Kena bahan PR sendiri!



MINN ALIA belek-belek majalah di ruang tamu. Kaki bersilang dan badan disandar tenang pada sofa harga ribu-ribu. Majalah dalam rumah ni hanya ada majalah bisnes-bisnes, majalah kereta, majalah telefon, majalah kesihatan dan majalah yang lelaki je selera nak baca. Lain kali dia nak suruh Syuh angkut majalah-majalah dari rumah. Ada Remaja, Nona, Majalah Wanita, macam-macam lagi ada.

“Minn,”

Minn Alia dongak kepala. Kak Nur senyum melangkah ke ruang tamu.

“Mari akak ajar Minn mop lantai.”

“Tapi akak kan tengah masak?” Minn cari alasan. Tengok mop tu pun dah tak selera. Teringat kejadian dia jatuh terbongkang kat lantai dengan air penuh satu baldi macam air terjun jatuh ke muka dia. Sampai esok lantai Tengku Arshad tak kering-kering. Permaidani terpaksa Kak Nur jemur.

“Tak pe. Kejap je... Lagipun mop lantai dapur bukan mop kat ruang tamu...”

Minn berat hati tapi dia tetap melangkah ke dapur mengikut langkah Kak Nur setelah menyusun kembali majalah pada tempatnya.

“Ni, masa Minn nak mop, kita bilas dulu dengan tangan supaya air tak tumpah...” Kak Nur tunjuk cara. Minn hanya berdiri di sebelah Kak Nur memerhati. Oh, gitu? Dipilas-pilas bulu kain mop lantai. Bulu? Apa-apa jelah.

“Lepas tu barulah Minn boleh lap lantai. Dari hujung sini, ke hujung sana. Lepas tu baru pindah ke tepi sedikit daripada lantai yang kita lap. Jalan ke belakang, jangan jalan kat lantai yang lepas di mop ni.”

Kak Nur jalan undur dengan tangan mula lincah mengemop. Ohh! Mulut Minn terlopong. Nak mop lantai pun kena ada skill ke?

Satu row lepas tu, Kak Nur suruh Minn take over. Apalagi, eksaited Minn berlari ke kiri dan ke kanan bawa mop lantai. Dia mana nak kisah bersih ke tak tempat yang dia mop, janji bahagia. Kak Nur tak boleh nak cakap apa dah. Dia jadi tukang tengok plus tukang geleng kepala.

“Ni namanya Stuffing Spinach Chicken, tuan muda suka sangat lauk ni...” beritahu Kak Nur sambil meletakkan sepinggan Stuffing Spinach Chicken di atas meja. Melihat muka Minn Alia yang dah macam tayar pancit sambil duduk termengah di atas kerusi membuat senyuman Kak Nur memekar. Budak ni nak kata comel, umur dekat 30. Tapi gaya dia macam budak umur 7 tahun belajar kemas rumah.

Minn Alia tongkat dagu sambil mengangguk-angguk. Tuan muda suka, ada dia kisah? Dia buat muka berminat walhal dalam hati dah malas nak tau apa yang disukai oleh tuan muda atau benda yg paling dia benci, contohnya laksa bak kata Kak Nur dulu?

“Kak Nur, pakcik guard depan rumah tu memang jarang kerja ke?” soal Minn Alia ubah topik.

“Oh... Dia kerja malam je. Siang Tengku Arshad tak letak guard kat depan rumah. Lagipun dah ada tukang kebun kan? Jadi siang tukang kebun yang tolong escort.”

Mulut Minn membentuk huruf O. Faham akhirnya sebab benda tu dari dulu dia hairankan.

“Minn tau, dulu ada sorang lagi PR kat rumah ni.”

Minn tala mata ke arah Kak Nur.

“Dia meninggal sebab sakit jantung. Umur baru 35...”

“Muda lagi...” komen Minn acuh tak acuh. Wajah Kak Nur bertukar suram. Nampak sangat dia masih lagi bersedih atas kehilangan temannya itu. Dah tiga tahun berlalu tetapi bayangan Nidah masih segar di ruang matanya.

“Hidup kita ni tak panjang. Esok lusa, tak tahu bila akak masuk kubur.”

Minn tersentak. Di pandang wajah tenang Kak Nur lama. “Ala Kak Nur jangan cakap macam tu...”

“Akak risau tak cukup amal je...” Kak Nur ukir senyuman di bibir.

Minn Alia tertunduk. Kalau betul ditakdirkan mati muda, amal tak amal, dosa dah banyak dibuat. Kena cover balik semua tu mampu ke? Masa muda singkat aje...

“Minn tau, dalam hadis sohih pernah menyatakan; Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Ada dua kalimat yang ringan pada lisan - sesungguhnya mudah diucapkan, tetapi berat sekali dalam timbangan - di akhirat, dicintai Yang Maha Pengasih, iaitu Subhanallahi wa bihamdih dan Subhanallahil 'azhim."

Minn tala mata ke langit rumah. Ringan pada lisan, berat pada timbangan, ALLAH suka... Subhanallahi wa bihamdih, subhanallahil ‘azim... Dalam hati Minn ulang semula. Terasa sesuatu menitis pada jiwanya yang dalam. Sesuatu yang tenang, yang menyeronokkan dan yang mengindahkan. Minn Alia insaf. ALLAH beri banyak keringanan untuk dia beriman, tetapi yang banyak dia lakukan adalah kelalaian.

Selama ni bukan dia tak ingat tuhan. Tapi entahlah...

Tudung entah tercampak ke mana sejak habisnya zaman sekolah menengah, lagi dia sendiri pernah menjejak kaki ke tempat-tempat haram. Sejak akhir-akhir ni je baru hati Minn Alia rajin bersolat. Tapi tu pun ikut bila hati dah tergerak nak angkat takbir. Masa-masa peak time macam tengah shopping, kadang-kadang solat Maghrib pun boleh tinggal... Mana pernah dia cari surau nak kerjakan hukum ALLAH yang wajib tu...

Minn Alia hela nafas dalam-dalam. Nak berubah bukan tunggu esok tahun depan atau 20 tahun akan datang. Kalau tak sekarang, nanti terlambat dan menyesal. Nak kenal sajadah bukan mudah bila hati dah banyak hitam... Tetapi ALLAH suka orang yang berusaha.

Minn raup wajah cuba tilik dosa-dosa lepas yang pernah dilakukannya. Peluk lelaki bukan mahram dah berapa kali, pergi kelab-kelab malam walaupun sekadar minum air cola, tapi masa dia menari dan tengok orang lain meliuk-lentok dalam pelukan lelaki tu pun dah kira berapa banyak dosa, dan yang paling utama, ni rambut ni, tiap helai membawa petaka sedangkan sebenarnya rambut adalah mahkota wanita. Minn gigit bibir bila hatinya mulai bergetar. Getar yang membawa sebuah kebaikan.

“Minn susah nak berubah....” keluh Minn Alia. Kak Nur senyum tawar. Faham gelojak di hati seorang yang bernama Minn Alia. Minn masih muda, fikiran belum terarah ke arah kematian. Masih teringin nak bersukaria. Tapi sungguh! Masa itu tak pernah menanti sesiapa!

“Sikit demi sikit jadilah... Akak pun bukannya betul-betul sempurna, lagi-lagi di mata ALLAH subhanahu wa ta’ala...”





















Kalimatan hafifatan ‘alallisan, shtaqilatan fil miizan, habibatan illa rahman... subbhanallah wa bihamdih (Maha suci Allah dan dengan kepujianNya) dan Subhanallahil 'Azim (Maha suci Allah dengan segala keagunganNya)."


SUMBER

9 Komen untuk Cik Rin:

NurAtiZa

Best...#^_^

cik hani

klu la syakirul tu tau min alia tu adik adriz tu wakakaka..
hope tbuka pntu aty min utk brubh ye ;) best nvel ni

Anonymous

menarik..x bca dr mula lg..
nnt dh bca i will comment
-miss A-

Anonymous

ahaha..okeh mmg serious si SH tu ngah kacau bilau hati die ek..
eh SH btul ke confius je..entah2 mmg dh terpikat kot..lek r bro 2 taun je beza umur..pass lg tu..hoho..marah tul SH ye ngan si adriz y suke menykt tu..
babe lawak la M.A time die mop lantai tu..serius mmg terbyg muke die tarik sengih panjg2 sambil pegang mop n melompat2..bahagia gitu..
oo so mmg si M.A ni species ad kengn silam y gelap jugak ke..o i c..
thanks untuk perkongsian ilmu tu..
great, good n brilliant babe..

~adda~

eca a sassin

Huaaaaaa best sgt!!!!! Nak lagiiiii.....next n3 plissss

MiMi

suka syat2 dakwah kak rin. biasa baca smpy psrt dakwah mesti ayat skema gila2. main copy paste je dr blog tertentu. smpy kdg2 skip je terus part dkwah tu. tp this time best! haha.

Anonymous

Apa kata SH bawak Adriz kerumahnya. Kekeke mau tengok bagaimana Minn nak handle :p

RinsyaRyc

NurAtiza-
thanks darl! lev you n thanks coz frequently drop your komen ... :D

Cik Hani-
Kalau syak tau minn adik ad, mau kena pelangkung si Minn alia tu. hahaha!
InsyaALLAh, terbuka hati kita juga ... ^^

-Miss A-
i miss yu... hehe.. ^^


~ADDA~

- Seriously waitin' your sweet comment. hihihi..
Kan3? dua taun je pun . masih boleh masuk meminang ke rumah Tan Sri Ridhuan... *jgn slh pinang sudah*
- M.A buat gaya ala-ala gitulah. Tang dia tak pernah pegang mop seumur hidup...
-thanks adda~ i lev you!

Eca- insyaALLAH dear. Thanks!

Mimi
-akak pun selalu je skip part dakwah bila dah tulisan tu condong ke kanan. keh3... thanks Mimi!

Anonymous-
nice idea babe... hihihi! thanks for the opinion~

ani man

Cik rin bila nak n3 baru?