CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, October 16, 2012

Lelaki Versi Dia 10





HUJUNG MINGGU macam biasala aku menghadap laptop 12 jam. Update status facebook, update blog, update emel. Blog ni aku buat untuk aku release tension. Sekadar bercerita hari ini aku buat apa, esok aku buat apa dan segala-galanya private untuk diriku sendiri. Kiranya aku buat blog seperti diari aku la kan? Esok lusa aku boleh baca balik... Nak tulis guna buku macam zaman kuno-kuno dulu tak rajin la pula. Dah la kena beli buku dan pen bukankah membazir?
Pukul 9 pagi aku dah mula bosan tergolek depan laptop. Kalau Izz Harraz tak outstation ke Sarawak, gerenti-gerenti aku buli dia dan bawa dia jalan-jalan kat mana-mana aje. Nafisa pula dah balik ke kampung jadi tinggallah aku keseorangan di dalam rumah.
Teringat masa mula-mula aku kenal Nafisa, dia jenis yang workholic sampaikan waktu makanpun dia sibuk cari laptop untuk buat tugas-tugas dia. Aku ingatkan kerja accountant memang tak ada masa nak berehat langsung. Sedangkan Nafisa yang tip top boleh tahan glamour dengan kepandaian dia buat exam ACCA macam buat soalan budak darjah 3 sesenang kacang jadi member MIA pun bekerja siang dan malam memerah otak dan tenaga, aku agak aku nanti boleh jadi zombie kalau ikut jejak langkah dia jadi accountant.
Sekadar account executive tu mampulah agaknya kan? Tu pun kalau mampu la... Aku jenis tak tahan kalau tengok nombor. Diskalkulia sikit. Pening dia macam tengah tengok nombor-nombor tu menari-nari depan aku lepas tu tergolek-golek gelakkan aku. Tahap kronik bencikan nombor tapi kalau angka dalam bank aku meningkat, tak pe... Aku suka! Lagi beriban ada kat sana, aku lompat-lompat gembira.
Aku tengok sekarang ni Nafisa mula rileks. Balik rumah terus terpacak kat depan tv mungkin terpengaruh aku la kut sebab aku ni jenis spesies yang layan televisyen terutamanya kartun-kartun seperti Dragon Ball ataupun Detective Conan.
Tengah aku layan movie depan televisyen, telefon aku berbunyi. Laju tanganku mengambil handphone. Mana la tau ada orang nak ajak aku keluar jalan-jalan, lumayan seh...
Nama yang terpapar adalah Auntie Zita dan mood aku jadi terbalik. Malaslah nak jawab... Apa kata aku pura-pura tak dengar ringtone phone berbunyi? Telefon cikai itu aku campak kat tepi sofa.
Tapi bila masuk kali ketiga berbunyi, aku rasa tak manis pula kalau tak angkat. Mak aku kata kalau Auntie Zita call jawab jangan tak jawab sebab dia mak aku nombor dua. Memandai aje mak kata macam tu walhal mak aku sorang je dalam dunia ni.
“Hello auntie...” Aku memaniskan suara.
“Kenapa lambat angkat, Win?”
Dah agak dah Auntie Zita mesti tanya soalan begitu.
“Mandi tadi...” Aku belasah je kasi alasan walhal aku dah mandi pukul 7 pagi tadi.
“Amboi... Anak dara mandi lambat-lambat busuk tau.”
Aku gelak kecil dengar kata-kata Auntie Zita. Mandi lewatpun boleh jadi busuk eh? Bukan semakin wangi ke?
“Win ada keluar jalan-jalan dengan Wan ke? Dia kata dia nak ambil Win...”
Erk! Hampir tercekik bila terdengar nama keramat itu lagi. Dah dekat seminggu aku tak dengar khabar dia. Aku agak ingatan dia dah pulih jadi dia tak teringin nak jumpa aku lagi...
“Tak de pun...” Aku jawab jujur.
“Baru 15 minit dia bertolak. Win siap la awal takut dia lama tunggu. Wan baru aje kebah demam terus dia nak jumpa Win. Mama tak bagi dia keluar rumah tapi dia berkeras juga nak jumpa Win.”
Jantungku berdegup laju. Dia demam ke? Aku ingatkan dia sihat. Buruk sangat perangai aku sampaikan dia sakitpun aku tak bertanya khabar.
“Ye la... Win siap dulu. Terima kasih auntie...” Aku meminta diri.
“Win, panggil mama je... Lagipun tak lama lagi Win dan Wan nak kahwinkan?”
“Ha?” Aku terkejut nada panda.
“A-Apa auntie?”
“Mama...” Auntie Zita berbaur amaran. Aku telan air liur sendiri. “Err.. Mama..”
“Wan cakap dia nak kahwin dengan Win dalam masa terdekat ni.”
Aku ternganga. Suka-suka mak datuk mereka je nak aku kahwin dengan Wan Aakif. Gila! Serius gila!
“Tapi kan kita tengah buat lakonan olok-olok? Win tak nak la kahwin!” Aku melatah. Auntie Zita kedengaran menghela nafas panjang.
“Win, Wan betul-betul sayang pada Win. Kalau tak, dia tak akan potong rambut dia...”
Itu aje alasannya? Aku mula mencongkak sendiri. Kalau aku tak nak kahwin dengan Wan, aku kena tolong dia ingat balik sejarah hidup dia. Kalau nak kahwin pun sekurang-kurangnya tunggu Wan Aakif dapat kembali ingatan dia supaya dia boleh decide keputusan berdasarkan fikiran waras yang dia pegang selama ini. Aku tak nak la macam ni! Dia belum betul-betul ingat kisah dulu-dulu terus kahwin dengan aku. Kang kalau ingatan dia pulih lepas kita orang kahwin dan tiba-tiba dia bencikan aku semula apa aku nak buat? Merayu-rayu melutut-lutut supaya kami kekal jadi sepasang suami isteri? So sorry kerja tu orang gila je nak buat. Aku tak akan.
“Tapi auntie...”
“Mama...” Kali ini suara Auntie Zita lebih tegas.
“Win rasa awal sangat kalau nak kahwin...” ucapku lembut mengharap pengertian Auntie Zita.
“Mama dan call mak Win, mak Win okey je...”
Lagi sekali aku terkejut. Auntie Zita dah cakap pada mak ke? Nafas aku jadi sesak. Kenapa aku kena jadi mangsa dia orang ni? Apa salah aku pada mereka? Geramku membuak-buak tiba-tiba.
Aku ketap bibir tahan perasaan. Nak marah pada Auntie Zita pun tak guna. Aku dididik untuk menghormati ahli keluarga yang lebih tua daripada diriku.
“Win tak kisah kahwin tapi berilah sedikit masa lagi pada Wan untuk ingat semula apa yang dia dah lupa...”
“Kalau begitu, Win la yang kena tolong Wan... Mama tak boleh kata apa sebab Wan beria-ia nak kahwin dengan Win. Dia kata kalau dia tak kahwin dengan Win, dia nak balik ke US semula.” Suara Auntie Zita jadi pelan. 
Aku tutupkan talian bila Auntie Zita kata dia ada benda nak buat. Tapi aku cukup faham yang Auntie Zita berkecil hati padaku. Dia kecil hati boleh aku tak boleh pula? Manusia memang begitu kan?
Bila aku dengar hon dari luar rumah, aku bergegas masuk ke bilik dan bersiap. Tudung kelabu aku lilitkan di kepala sebelum keluar dari rumah. Aku lihat Wan Aakif tersenyum senang menunggu kehadiranku di dalam kereta. Aku masuk ke dalam kereta dia dengan muka yang masam.
“Win...” serunya sepatah. Aku pura-pura sibuk mengatur seat belt tanpa memandang wajahnya.
“Mama telefon ke tadi?” Dia tanya. Aku angguk kecil. Aku ingat hari ini juga aku kena buat perhitungan bersama Wan Aakif. Aku nak kasi tau benda-benda yang dia ingat selama ini benar adalah tipu semata-mata termasuklah pertunangan aku dan dia. 
“Mama kata apa?” soalnya lagi. Aku tersenyum sinis. Dia tanya tapi dia sendiri tau apa yang mama dia katakan padaku. Geramnya...
“Win, awak marah saya ke? Saya ada buat salah ke?”
“Awak nak duduk sini sampai bila? Tak nak jalan ke?” soalku tanpa mempedulikan pertanyaannya. Dia gosok tangan dia pelan sebelum mengerut kening.
“Saya tak tahu nak pergi mana...”
“Awak ambil saya tapi awak tak tahu nak pergi mana?”
“Awak marah ke?” Lagi dia soal benda yang sama. Aku jadi berapi sekejap.
“Kalau awak tak tau nak pergi mana, kita pergi ke sekolah lama ajelah!” Aku terus buat keputusan.
Lagi lama dia tanya benda pelik-pelik pada aku, lagi berapi hatiku nanti. Aku sengaja pilih sekolah lama mana tau rezeki tiba-tiba dia teringat yang dulu dia benci kat aku sebab kat sekolah tu juga dia mula tunjuk yang dia tak suka aku. Kalau dia ingat semua sekali lagi bagus... Terus tak jadi kahwin lagi bagus...
“Jangan la marah saya...” Suara dia seperti budak kecil meminta sesuatu padaku. Aku pandang wajah dia tajam-tajam. Kalau boleh nak tembus jantung dia aku tembusi jugak supaya dia tahu aku tengah marah.
“Awak cakap kat mak awak yang awak nak kahwin dengan saya kan?” soalku tegas. Dia pandang wajahku penuh tanda tanya.
“Awak tak suka?”
“Berapa kali saya nak kata yang saya tak pernah suka awak? Awakpun tak pernah suka kat saya!” Aku naik angin. Ingat nak marah lagi tapi bila tengok muka dia yang innocent tu maraku jadi reda. Tak sampai hati nak marah dia. Renungan mata dia lembut menikam anak mataku.
“Saya suka awak...”
Aku kerut dahi. Susah bercakap dengan orang yang tak reti bahasa ni. Sepuluh kali ulang belum tentu dia nak hadam.
“Wan, kita jangan kahwin dulu ek?” Aku pinta pengertian dari dia.
“Kenapa? Kita dah bertunang lama sangat dah...”
Aku hela nafas. Otak berfikir ligat cari alasan selogik yang mungkin.
“Betul ke masa dekat US dulu awak tak ada buat hubungan intim dengan sesiapa? Mana la tau awak buat seks bebas lepas tu...”
“Apa awak cakap?” Matanya yang tadi merenung wajahku lembut kini jadi tajam menikam. Aku tahu aku dah melampau tuduh dia yang bukan-bukan tapi aku kena juga cari alasan.
“Tak ade la... Dulukan... Mama awak sendiri ada cakap yang awak rapat dengan seorang perempuan...”
“Saya tak pernah buat benda tu kalau awak nak tahu sangat. Saya just sentuh arak dan benda-benda ringan aje.”
“Kalau awak mabuk macam la awak boleh ingat!” Sampukku laju-laju. Dia tunjuk muka bengang dia padaku.
“Saya tahu apa yang saya lakukan, Win. Awak tak perlu risau sangat!” Suara dia mula meninggi. Aku tersentuh hati bila dia tinggikan suara seperti itu. Okey... Aku dah malas nak bertekak. Buat sakit hati aje.
“Kita nak ke mana ni? Cepatlah!” Aku masih lagi bersuara dengan nada yang sama. Aku lihat Wan Aakif meraup wajah pelan sebelum kembali menatapku.
“Sekolah lama.” Balasnya pelan.
“Jalanlah! Takkan nak tunggu kat sini sampai petang? Sekolah tu tak boleh jalan ke sinipun.” Marahku. Dia sekadar diam tanpa bersuara. Tak tahu kenapa hati aku jadi sedih tiba-tiba. Tak tahu kenapa...
Aku hanya diam sepanjang perjalanan. Sekali-sekala aje aku tunjukkan jalan padanya. Sekolah lama? Sekolah yang menyimpan seribu satu cerita. Aku dan dia tak pernah rapat tapi aku selalu kejar dia ke mana-mana aje. Sebenarnya mak suruh aku bersekolah menengah di kampung aje tapi oleh kerana aku nak ikut Wan Aakif juga, aku sanggup meminta sekolah berasrama penuh di bandar ini. Entah kenapa dulu aku terlalu naif dalam mencari cinta. Pedihnya rasa itu sampai sekarang kadang-kadang terkenang. Yelahkan, cinta bertepuk sebelah tangan tak sama seperti orang lain bertepuk dua-dua tangan dan kaki-kaki sekali kalau boleh.
“Awak masih marahkan saya?” pelan suara Wan Aakif menyusup ke dalam telingaku. Aku menghela nafas panjang. Ini dah kira marahkan nyamuk bakar kelambu. Marahkan mama dia, aku bakar dengan dia-dia sekali. Tapi kalau bukan sebab dia yang minta perkahwinan antara kami, tak mungkin Auntie Zita bertindak lebih jauh untuk menelefon mak... 
“Win, cubalah senyum sikit... Saya rindu senyuman awak. Awak paling cantik bila tersenyum...”
Aku diam tanpa kata. Tak nak termakan kata-katanya... Nanti aku juga yang merana.
I’m sorry for everything. Saya tahu saya terlalu mendesak. Tak pe la kalau awak tak sedia nak kahwin lagi, kita tunda ya?”
Boleh pakai ke apa yang dia kata ni? Aku pandang dia penuh tanda tanya. Dia tersenyum mengangguk.
“Jangan marah saya lagi ya?” Pinta Wan Aakif tampak ikhlas. Aku menghela nafas panjang sambil memejam mata sejenak.
“Belok kiri.” Aku tunjukkan jalan pada dia. Dia ikut arahan aku tanpa banyak soal.
“Awak pakai baju merah dengan tudung kelabu tu, you look so chic, Win.” Puji Wan Aakif. Senyuman akhirnya tersungging di bibirku. Marahku jadi berkurang mendadak. Tak boleh blah la kau Win. Sekejap kena puji terus cair meleleh-leleh.
“Dah sampai...” Ucapnya tenang.
Aku buka seat belt tatkala dia mencari parking. Nasib baik pak guard tu baik hati just main lambai-lambai kat kita orang. Mungkin dia ingat kita orang ada kerja kat sekolah ini sebab aku nampak ada kereta tiga empat biji tersadai di tempat letak kereta.
Dia keluar dari kereta bila tengok aku selamba keluar tanpa mengajaknya.
“Win, boleh saya jalan dengan awak?” Dia berdiri tegak di sisiku. Aku menjuih bibir.
“Takkan awak nak jalan dengan kucing?” Balasku sinis. Wan Aakif tersenyum geli hati.
“Awak marah-marah sayang eh?” tekanya. Aku mengerut kening lama.
“Tah apa-apa je awak ni. Kita ke blok kelas dulu.” Aku tarik tangan dia tanpa sedar tapi cepat-cepat aku lepaskan bila dia mengaduh.
“Tarik sikitpun dah sakit?” soalku hairan. Dia tersengih cuma.
“Terkejut, bukan sakit.” Balasnya gelak kecil. Aku terpaku sekejap melihat tawa yang terhambur di bibirnya. Bila dia berhenti gelak tiba-tiba, aku cepat-cepat melangkah ke arah blok kelas. Bahaya kalau dia perasan tentang perasaan aku pada dia. Cukup bahaya! Entah-entah esok juga dia ajak aku kahwin. Wah, tingginya imaginasi aku ni... Apa-apa aje la kau Win... Aku menghela nafas panjang sambil memeluk tubuh menyusuri bahagian tepi blok kelas.
Aku tersenyum kecil teringat cerita-cerita lama. Kat kelas 1 A aku pernah jerit pada Wan Aakif yang dia makhluk terhensem pernah aku jumpa. Masa tu aku ingat lagi muka dia yang selamba cekadak lalu kat depan aku sambil buat-buat tak dengar. Ah, kenangan... Macam jahil je dulu. Buat malu kerabat.
Kat kelas 2 A, aku pernah tulis surat cinta pada Wan Aakif. Aku hebohkan pada kawan-kawan yang aku ni makwe Wan Aakif malah kami bercinta dah lama. Kawan-kawan aku gelakkan aku cakap aku ni psiko yang bermimpi di siang hari.
Kat dewan tu pula, aku menangis tunggu Wan Aakif habiskan exam SPM dia. Masa tu aku ikut di tahan kat asrama sebab cikgu nak kita orang tingkatan dua ulang kaji untuk PMR tahun depan.
Dia keluar dengan kawan-kawan dia penuh gelak ketawa menggunakan seragam biru mudanya. Diakan head boy masa tu...
Aku terus pergi jumpa dia menangis depan dia. Dia kata pada aku, belajar betul-betul. Masuk U dan genggam segulung ijazah kemudian tunjuk pada dia. Pertama kali dia berlembut padaku sewaktu aku benar-benar nanar dengan perasaan sendiri. Ye lah kan dia nak keluar dari sekolah ni, mana tak aku frust tergolek... Pertama kali juga dia peluk tubuhku sambil menenangkan aku dan dia tak kisah orang sekeliling kami kecoh besar.
Aku belajar betul-betul sampai aku habis PMR. Dia terbang ke US tanpa khabar berita. Akhirnya aku sedar yang Wan Aakif tak pernah sayangkan aku. Terkenang zaman-zaman tu aku jadi malu sendiri.
“Win...”
Erk? Lamunan aku pecah berderai bila terpandang wajah Wan Aakif yang tegak berdiri di depanku. Aku berdehem kecil sebelum melemparkan pandangan ke arah lain.
“Awak ada ingat apa-apa?” Soalku bergetar. Nak-nak tak bergetarkan sebab aku ni tengah panik. Kalau dia ingat, aku rasa aku balik guna teksi ajelah...
“Tak ada...” Balasnya lembut. Aku menghela nafas panjang cuba mengatur bicara.
“Wan, sebenarnyakan, dulu awak bencikan saya. Awak tak suka saya...” Aku rangka ayat supaya senang dia nak faham. Wan Aakif diam menunggu aku meneruskan kata-kata.
“Sebenarnya... Awak dan saya tak ada hubu...”
“Alamak hujan! Jom naik kereta...” Wan Aakif terus berlari anak meninggalkan aku. Aku ternganga tak tahu nak cakap apa. Aik? Lelaki takut hujan?
Bila tempias air hujan jatuh ke wajahku, aku juga ikut pecut masuk ke dalam kereta.
Dia tersengih-sengih menunggu aku di dalam kereta.
“Kita tengok wayang...” Dia putarkan stereng kereta dan saat itu aku lihat tangan dia berbalut di siku dan ke atas.
“Wan, kenapa tangan awak?”
Dia diam.
“Wan?” Aku desak lagi. Dia sengih aje. “Hari tu buang tattoo.” Jawabnya ringkas. Suasana jadi sepi seketika.
“Sebab saya?” tekaku. Hati macam dipalu rasa terharu.
“Kan awak tak suka saya bertattoo?” Dia bercakap tanpa memandang wajahku, seakan-akan menyatakan bahawa sebab akulah dia buang tattoo dia tu. Aku telan air liur kelat. Sanggup pula dia korbankan tattoo dia sebab aku tak suka? Aduh, bagaimana harus aku tepis perasaan yang mula berkembang dalam hatiku ini?
“Sakit tak, Wan?” soalku pelan, sekadar menyalurkan rasa penghargaanku padanya.
“Sakit sikit je...”
“Tu yang sampai demam tak beritahu kat saya?”
Dia diam tak menjawab. “Saya minta maaf...” Desisku pelan. Dia menoleh wajahku sekilas. “Minta maaf untuk apa?” Soalnya lambat-lambat.
“Tak ada apa-apa...”
Kening Adami bertaut hairan. Tapi lepas tu dia kembali menumpukan pemanduannya apabila aku melemparkan pandangan ke arah lain. Andai kata Wan Aakif tak pernah kehilangan ingatan, aku nak sangat memanjakan dirinya...
Boleh tak agaknya aku buat-buat hilang ingatan juga yang konon-kononnya Wan Aakif Akmani adalah tunang aku? Tak acilah dia feeling sorang-sorang... Aku curi pandang wajahnya lama.
Boleh tak Abang Wan? Soalku dalam hati seolah-olah menyoal dia dalam versi Wan Aakif Akmani yang lama.