CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, May 9, 2013

Bitterness In You Bab 8

Hampir-hampir hilang softcopy sebab kawan tercabut wayar lappy, fyuhhh! Org dah lama tak menulis memang susah nak keluar idea. Maaf lambat sikit sambung cerita2 dlm blog yang ada 3 bijik ni. Ngeee~ 



BAB 8
“I want this one!”
“No.. no.. Bo. I don’t want you wear this thing!”
Dia gelar bakal isteri dia tu Bo. Aku tahan rasa tergelak yang nak pecah dari perut dengan mimik muka yang serius. Punya banyak gelaran dia boleh guna tapi Bo juga jadi pilihan.
“But it is beautiful, Carl. You see this one, it is silk. Silk!”
Lah macamlah pakwe dia tu tak dapat beza kain silk dengan kain cotton kan? Aku pun terkebil-kebil tak tahu hendak menyampuk part mana. Diam aje sudah.
“Ni kain ni melekat kat body you tahu?”
“Tahulah tapi cantik sangat. I want to wear this one for our wedding please Carl?”
“I nak kahwin bukan nak buat you jadi bahan tontonan lelaki lain, Bo!”
Nah dah keluar aura naga si Carl ni jugak. Seorang naga seorang singa patutlah secocok sangat digandingkan bersama! Tapi solute lah kat Carl sebab dia tak beri makwe dia tayang body padahal kalau lelaki lain di KL ni lagi suka tunjuk body awek diaorang yang hot-hot kalah Christina Aguilera.
Please.. please Carl… I nak jadi yang paling cantik malam tu… I tak nak kena gelakkan oleh girlfriend-girlfriend you sebelum ni…”
Lah rupanya si Carl ni pun buaya darat patutlah Bo beria-ia nak kelihatan super cantik. Tapi dengan badan dia yang ada spare tyre boleh ke muat baju pengantin yang diperbuat dari silk charmeuse? Memang silk charmeuse cantik, berkilau dan designnya pun superb macam nak sapu satu dewan dengan kain yang terlebih kat bawah tapi singkat kat depan. Tapi kain ni juga kalau dipakai sah-sah melekat kat kulit, nampak segala lekuk dan si Bo ni pula yang guna memang dia kurus kering tapi aku tengok perut dia tu agak sedikit terkedepan.
“You pilih ni, kita tak akan kahwin sampai bila-bila, Bo! You choose!” Sang lelaki sudah naik angin. Bo tarik muka merajuk dia dan aku pula siap garu kepala yang tak gatal. Ingatkan nak pilih pakaian tapi rupa-rupanya nak bergaduh dalam kedai aku pula.
“Berani you Carl!” Berair mata si Bo menahan sebak. Aku pula yang pening kepala jadinya menonton tayangan sebabak marah-marah manja dia orang berdua ni.
“Err, kalau encik tak suka potongan  baju ni apa kata kita lihat baju pengantin yang diperbuat daripada silk tafetta. Designnya agak sopan dan muslimah..” hentam ajelah Rian. Rasa nak gelak pun ada bila tengok muka si Carl berubah bila aku menyebut perkataan muslimah dari mulut. Tapi aku maintain buat muka innocent baik punya walaupun tertera wajah bengang Carl dan Bo ni.
“Cuba encik dan cik lihat dulu designnya. Kat atas simple dan bawah dia kembang, sesuai dengan cita rasa orang zaman sekarang kalau nak buat acara-acara potong kek.”
Aku lihat wajah Bo mula tertarik dengan kata-kataku tadi. Dia membelek-belek kain yang aku tunjukkan sambil memandang wajah Carl. Tak jauh beza dengan silk charmeuse tadi designnya cuma yang kat bawah kain silk tafetta potongan kembang manakala silk charmeuse tadi singkat kat depan belakang kain bawahnya macam yang aku kata tadi, umpama nak sapu satu dewan pengantin! Lagipun design dia agak tak mengikat perut Bo yang sedikit besar. Tapi kalau dilihat memanglah silk charmeuse lebih menyerlah lagi. Silk tafetta kelihatan berserat dan nipis, kainnya juga lembut tapi designnya tidaklah seperti silk charmeuse tadi, melekat kat badan memang patutlah si Carl kata dia bukan nak jadikan isteri dia bahan tontonan lelaki lain.
“I think this one is better for the ceremony.”
Aku pun tersenyum lebar sambil mengangguk mengiakan kata-kata Carl tadi. Bo diam aje sambil mengeluh dalam. Mesti dia nak guna juga silk charmeuse tadi. Kira okeylah daripada Carl suruh dia pilih kain organza penuh manik boleh pengsan Bo kepanasan masa persandingan. Bo bersetuju untuk mengambil baju pengantin berwarna hijau cair tersebut. Lepas tu si Carl pun siap pilih baju Melayu katanya untuk akad. Panjang muncung Bo sebab dia kata baju akad Carl dah sibuk-sibuk pilih baju Melayu dia dulu.
You know men nowadays? Lebih dari perempuan cerewetnya.” Keluhan Bo aku sahut dengan segaris senyuman. Iyeke dia ni? Aku tengok sama aje cerewet dia orang tadi.
“Kain ni pun cantiklah, untuk akad nikah kita nanti nak?”
“Memang sesuai untuk akad nikah ni cik.” Aku terus mengangkat baju kurung berkain chiffon dan georgetta yang bo acukan pada tubuhnya. Carl pandang sekilas sebelum mengacukan ibu jarinya.
“Warna you kena pilih macam warna ni tau. I tak nak you pakai baju Melayu warna lain!”
Dekat dua jam aku menunggu dia orang bergaduh pilih kain barulah aman sikit selepas dia orang membayarnya. Nasib baik tak secerewet mak datin kawan ma yang datang beli kain untuk menantu dia. Bukan kahwin pun, takat menghadirkan diri untuk dinner company siap pakai kain macam orang nak bernikah.
You must find the man like me, Rian.” Sempat Carl berpesan sebelum si Bo angkat tangan mencubit Carl kuat. Aku hanya tertawa melihat betapa Carl tak sudah-sudah mengusik Bo. Kasihan pula aku lihat tapi di sudut lain aku nampak mereka sebagai pasangan yang ideal.
“I wil Carl,” ucapku membalas usikan Carl. Carl mengangkat kening bangga sambil memegang tangan Bo erat. Walaupun Bo sudah buat muncung itik Carl masih tak lepas-lepas tertawa.
“You kalau jumpa lelaki macam Rian sila beri penyepak okey? Menyakitkan hati tak sudah-sudah!” Bo mengambil baju-bajunya di atas meja sebelum menyerahkan kepada Carl.
But you love him..” ujarku sambil mengangkat bahu.
Are you kidding, Bo? Of course she loves me, Rian.” Carl menjawab pantas. Tampak mesra menyentuh ubun-ubun Bo di hadapanku. Wah bukan main romantik couple ini, aku hanya mampu tersengih tanpa kata biarpun dalam hati terasa seronok melihat mereka bahagia.
Menghilang sahaja pasangan bahagia itu dari depan mata aku melepaskan keluhan nipis. Segera aku mengemaskan baju-baju yang masih belum beratur di atas gantungan. Selesai sahaja aku mengemaskan baju-baju itu dan membetulkan pin-pin yang berada di baju patung peraga aku terus bercekak pinggang selesa.
Mendengar pintu butik dibuka aku menghela nafas lega. Gantian kau Khai! Tiga jam Khai pergi ambil stok membiarkan aku seorang terkial-kial di dalam butik. Aku rasa dia bukan mengambil stok tapi tengah jahit baju pengantin kat kilang agaknya!
“Khai are you there?” Soalku apabila tidak mendengar suara Khairi menegur. Pin aku sematkan berhati-hati di atas lipatan leher supaya lebih kukuh dan tidak terburai. Tubuhku berpaling ketika mendengar suara deheman lelaki dan aku terus tersentak melihat Adif sedang berdiri berhadapan denganku.
“Saya bukan Khai.”
“Err…” kelu lidahku sebentar mendengar kata-kata lelaki itu. Dia nampak segak dengan sut kerjanya. Dia kan peguam, mesti kena nampak smart tapi mata sepet dia tu membuatkan jantungku seakan-akan berhenti berdenyut. Aku kira dia sudah serik untuk datang ke sini lagi sejak kejadian hari tu! “Saya tahu awak bukan Khai.” Ucapku bersahaja. Aku menghela nafas dalam menghilangkan rasa cuak di dada.
“Saya ingatkan awak dah lupakan saya. You have somebody else, I think.” Dia seolah-olah mencari jawapan dan aku terkedu dengan kata-katanya. Betul tekaanku dia salah faham tentang hubunganku dengan Abang Afeeq. Ini semua Abang Afeeq punya pasal kalau tak mesti hubungan aku dan Adif sudah ke peringkat yang seterusnya!
“If you think like that, why you find me here?”Soalku tersekat-sekat. Sedih ya, geram pun ya. Sedih sebab Adif menjauhkan diri daripadaku beberapa minggu ini kerana melihat kemesraan aku dan Abang Afeeq dan geram apabila dia tidak bertanya lebih awal kepadaku mengenai hubungan aku dengan Abang Afeeq. Takkanlah aku sebagai perempuan yang kena berusaha untuk mencari dia dan menjelaskan dia segalanya. Kalau tiba-tiba dia kata aku gila sebab menjelaskan benda yang dia tak perlu dijelaskan bagaimana? Kalau dia tak mengharapkan kehadiran aku sah-sah aku ni perigi cari timba. Aku tidak sanggup untuk menghadapi hakikat itu dan kerana itu jugalah aku mendiamkan diri. Kalau dah jodoh tak ke mana dan jika Adif bukan jodohku seribu kali aku berharap tetap juga kami tak akan bersama.
“Saya tak boleh lambat, Rian. Semakin saya lambat semakin itu awak jauh dari saya.”
Berdetak jantungku bila dia kata begitu. Aku letakkan tangan-tanganku ke atas meja, sengaja melarikan diri di belakang meja apabila dia menghampiriku tadi.
“Maksud awak?”
Adif terdiam. Lama dia merenung wajahku sehingga aku terasa cukup tidak selesa.
“Saya ni ada kepentingan ke sampai awak tak boleh lambat?” soalku pada Adif lagi. Cuba untuk mengelak renungan helangnya tapi tak berjaya.
“Nope.”
“Jadi kenapa awak ke mari?” Aku bertanya lagi. Sebenarnya aku ingin menjelaskan kedudukan aku dan Abang Afeeq tetapi oleh kerana Adif tidak komen apa-apa tentang kami aku pun segan untuk menjelaskan. Dia tak tanya kenapa mesti aku yang tersua-sua?
“Salah ke?”
“Memang tak salah. Tapi…” aku gagal menyambung ayatku. Kerusi yang ada di belakangku terbiar sahaja walaupun aku nak sangat duduk sekarang ni tapi menyedari Adif yang masih terpaku memeluk tubuh menyandar di dinding cermin butik membuatkan aku jadi kaku. “Saya tak ada orang lain…” aku cakap juga walaupun sedaya-upaya aku menahan bibirku dari menyatakan sebenarnya.
Adif mengangkat keningnya tanda dia inginkan penjelasan. Beginikah dia? Beginikah personaliti seorang Ahmad Adif? Dia menunggu orang menyatakan sebelum dia menanyakan soalan atau dia sengaja menjadikan aku ini orang yang terhegeh-hegeh seperti mengejar dirinya? Ah! Bukan aku yang mendatangi dia tapi dia yang mencari aku! Itu hakikatnya.
“Adif can you stop staring at me? You ask me in the first place..”
“Iyeke?” Dia tersenyum nipis. Entah kenapa senyuman dia tu membuat hatiku sedikit terbakar.
You have somebody else, I think?” Aku ulang kata-katanya tadi kalau-kalau dia sudah lupa dengan apa yang dia katakan.  
“Jadi awak dan lelaki yang tempoh hari tu tak ada apa-apalah. Tak ada perkembangan positif?”
“Apa maksud awak?” Suaraku mula meninggi. Buat penat aku terang pada dia alih-alih dia tanya soalan yang tak masuk akal.
“Kasihan dia. Saya ingatkan dia sudah berjaya mendapatkan hati awak. Kalau saya tahu hati awak untuk saya, saya tak akan bersusah-payah datang ke sini.”
Merah mukaku mendengar kenyataan daripada Adif. You such a jerk! Jeritku di dalam hati pada Adif. Bodoh. Bengang. Kenapa dia kata hati aku untuk dia? Kenapa dia begitu bijak memalukan diriku dan memijak ego yang aku angkat selama ini? Entah kenapa tiba-tiba aje aku rasa tercabar yang amat. Kalau saya tahu hati awak untuk saya, saya tak akan bersusah-payah datang ke sini. Bila masa aku pernah mengatakan bahawa hatiku untuknya? Dan jika benar hati ini untuknya disebalik makna kata-kata Adif itu membawa maksud dia tak akan bersusah-payah untukku? Tersirap darahku ke wajah mengenangkan Adif memandang diriku tidak sepenting mana. Kecewa!
Get out Adif.” Suaraku walaupun kecil tapi tiada sudah tidak bernada. Jiwaku hancur saat dia berani menyatakan kata-kata yang mencalarkan egoku selama ini. Kalau dia tak mahu bersusah-payah aku pun tak akan bersusah-payah untuk menyimpan hati padanya.
“Rian…” Adif terpaku melihat diriku.
“Get out!”
Adif merenung wajahku dalam-dalam. Redup renungan wajahnya seakan-akan tidak percaya dengan apa yang keluar dari bibirku.
I’m sorry, Rian…”
“Just get out!”
“Saya minta maaf. Saya terlanjur kata..”
“Awak boleh pergi dari sini dan tak perlu menghadap muka saya lagi!”
Adif cuba menghampiri aku tapi cepat-cepat aku mengelak daripadanya. Wajahnya kupandang dengan kemarahan. Tidak pernah ada seorang lelaki pun yang biadap seperti dia di dalam hidupku.
“Saya tersilap. Saya fikir awak sama seperti gadis-gadis lain di luar sana.”
Aku diam. Kalaupun aku bercakap dia tidak akan keluar jadi lebih baik aku mendiamkan diri sahaja.
I’m so sorry Rian. Tapi saya betul-betul maknakan kata-kata saya. Saya minta maaf. Saya datang ke sini untuk awak. I don’t have many time to persuade you but I need your answer right now..”
What answer?” soalku dingin.
“Awak masih marahkan saya?”
Aku diam mencuka. Mungkin kerana reaksiku yang dingin, sebuah keluhan terlepas dari bibir Adif.
“Kalau awak marahkan saya awak luahkanlah. Jangan simpan seorang diri.”
Aku memandangnya sinis. “Jangan sebab saya baik dengan awak, keluarga saya baik dengan awak, awak boleh pandang rendah terhadap saya. Untuk pengetahuan awak saya tak pernah sukakan awak atau ada hati pada awak macam yang awak cakapkan tadi. I’m sorry but I will not falling for you jika itu yang awak rasalah. Saya tak segedik yang awak fikir dan saya boleh mendapat lelaki lain yang lebih baik. Jangan fikir bila saya cakap saya tak ada hubungan dengan Abang Afeeq awak fikir saya ada hati pada awak!”
Berubah wajah Adif mendengar kata-kataku. “Rian…”
“Dan satu lagi, tolong tilik diri awak sendiri sebelum judge saya yang bukan-bukan. Awak fikir saya menunggu kedatangan awak ke selama ni? In your dream la!” Sampukku tanpa menunggu dia menghabiskan kata-katanya. Rasa geram sudah berpadu dalam diri hingga membuat aku hilang pertimbangan.
“Rian saya dah faham kalau awak tak suka saya…” suara dia lembut sahaja.
“Baguslah kalau awak tahu, sekarang awak boleh keluar dari butik saya ni!” Ucapku kasar.
Dia nampak semakin bengang bila aku bersikap endah tak endah pada dirinya. Wajahnya semakin tegang menghadapi diriku malah tidak di sangka-sangka dia menarik lenganku sehingga aku terdorong ke meja. Kedudukan kami hanya dipisahkan dengan meja sahaja. Kalau tak ada meja tu aku rasa aku dah masuk ke dalam pelukannya. Antara terkejut dan takut aku memberanikan diri untuk menentang renungan tajamnya. Air liur rasa tak tertelan di kerongkong.
“Saya…”
“Lepaslah bodoh!” Tengkingku dengan sisa-sisa keberanian yang ada. Ini untuk maruah Rian… Demi maruah supaya dia tidak memandang diriku dengan wajah yang sukar untuk digambarkan. Biarlah jika aku dan dia tidak ditakdirkan bersama daripada aku jatuh di atas kayu yang berbara dengan jiwa yang terluka.
Watch your mouth, Rian…” bisiknya tajam benar-benar di hadapan mukaku. Dia mengetap bibir sebelum melepaskan cengkamannya di tanganku agak kasar. “Saya datang ke sini untuk melamar awak secepat mungkin tapi saya tak sangka awak akan cakap begini kepada saya. Mungkin awak fikir saya ni lelaki yang tak berguna, tak menarik minat awak pun tapi beberapa minggu ni dah cukup membuat saya memendam rasa. Saya tak mahu lagi menanti. Saya tahu awak boleh mendapat lelaki yang lebih baik tapi saya masih buta. Saya masih nak menapak merendahkan ego saya untuk datang ke sini walhal terang-terangan awak sudah punya teman sendiri. Tapi saya bukan lelaki yang mudah berputus asa, Rian. Saya cintakan awak.”
Aku tergamam. Terasa diriku dihempap batu besar mendengar luahannya. Bergetar rasa halus dijantungku terasa benar-benar dipukul ombak tinggi.
“Saya hantar rombongan meminang awak minggu depan, terpulang pada awak untuk menolak atau menerima. Dan terima kasih sebab awak dah beritahu apa yang ada di hati awak.”
Tak sempat aku berkata apa-apa Adif sudah menghilangkan diri. Di antara rasa tercabar, terkejut, tergamam dan marah sedari tadi, tiba-tiba saja aku dilanda terkilan. Kenapa dia buat keputusan tanpa berbincang?
Aku menekan kepala kuat. Tertekan dengan keadaan yang tiba-tiba terjadi. Adif sudah membuatkan aku keliru. Kalau dia cinta kenapa tingkahnya seperti tidak mencintai aku tapi kalau tidak cinta kenapa dia melamar diriku?