CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, August 26, 2011

Promo Cerpen: Salahkan Cinta!



Pandang depan, belakang, kiri, kanan. Macam orang gila aje. Pening kepalalah pulak.

Lia menoleh ke bangku. Penuh. Haih… Matilah aku. Bilalah bas nak sampai? Ini sudah dekat setengah jam tunggu. Kalau aku tahu, baik aku tumpang pak cik teksi. Teksi mahal sangat, aku tak ada duit. Keluh Lia.

Lia toleh belakang lagi. Tersengih cik abang yang sedap-sedap duduk dari tadi kepadanya. Aih, senyum aje? Huh.. Keluh Lia lagi.

“Hello, cik adik. Nak tumpang?”

Lia terkejut. Mana suara itu? Mana?? Lia pandang kiri dan kanan lagi.

“Depanlah.”

Lia pandang depan.

“Eh?”

Lia terkebil-kebil tengok lelaki di dalam kereta itu. Sejak bila pula dia tahu aku tunggu bas di sini? Adif nama lelaki itu. Lelaki yang sikit hari lagi hendak ditunangkan dengannya. Aiyayai… Tak ingin! Tak ingin! Ini semua umi punya pasal. Terima aje lamaran orang sebelah rumah yang tak berapa nak sebelah. Agak-agak umi sudah buta menilai. Isk, tak baik mengata umi.

“Jom naik.”pelawa Adif. Lia buat-buat tak nampak.

Lepas cuti raya, Rin sambung.. ^^