CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, January 21, 2012

Plain Guy Versi Asal


PLAIN GUY


~~Ditulis oleh MiaKaftiya~~







Tizza memegang beg-beg kertas di kiri dan kanan tangannya sambil berlari-lari anak dengan kakinya disarung kasut tumit tinggi 3 inci semata-mata kerana tak mahu terlambat sampai di stesen komuter. Dia rela berlari walaupun ianya menyukarkan dan menyakitkan kaki daripada dia terpaksa menunggu kerana terlepas komuter. Tak sanggup!.

Selesai membeli tiket dengan duit baki dibiarkan saja kerana terlampau susah untuk simpan semula duit dalam beg, dia terus menuju ke 'mesin penelan tiket', memasukkan kadnya di 'mulut' mesin itu dan berjalan melepasinya dengan tergesa-gesa sehinggakan satu beg shoppingnya terlepas dari pegangan. Tapi sewaktu dia ingin berpatah balik dan mengambil beg itu, palang di tengah-tengah mesin itu telah pun ditutup kembali.

"Oh.. what the.."

Baru saja mulut Tizza ingin mengucapkan kata-kata carutan, seorang lelaki yang kebetulan ingin menggunakan laluan yang sama dengannya di mesin itu telah pun mengambil beg itu sebelum lelaki itu memasukkan tiketnya di 'mulut' mesin ini dan berjalan menghampiri Tizza. Beg ditangan lelaki itu dihulurkan kepada Tizza. Dengan susah payahnya pula, Tizza cuba membahagikan sama rata setiap beg di tangannya supaya dia boleh mengambil beg dari tangan lelaki itu.

Tapi sebaliknya yang berlaku bila kesemua beg ditangan Tizza dirampas dan dipegang oleh lelaki kurus yang bercermin mata bingkai tebal ini. Tizza terkedu, tapi dia kelu tak tahu apa patut dia katakan, marah lelaki ini kerana dengan sewenang-wenangnya mengambil harta benda orang lain atau berterima kasih kerana lelaki ini sebenarnya berniat untuk membantu Tizza membawa kesemua begnya menuju ke perhentian komuter di sebelah sana?.

Penyudahnya, Tizza hanya mengekori langkah lelaki kurus ini dari arah belakang. Memanjat anak-anak tangga dan seterusnya menuruni tangga sehinggalah mereka masuk ke dalam komuter yang kebetulan sudah sampai.

Lelaki ini memandang Tizza, melalui isyarat mata dia bertanya dimana Tizza mahu dia letakkan beg-beg yang dipegangnya itu. Dan tizza dengan pantas terus mengambil tempat duduk di sebuah kerusi kosong berdekatan pintu. Kemudian dipanggil lelaki itu agar meletakkan kesemua beg-beg itu dihadapannya.

Patuh kepada apa yang disuruh, lelaki itu melakukannya sebelum dia sendiri menghilang dalam kesesakan komuter yang dipenuhi manusia ini.

"Tak sempat nak ucap terima kasih.." Keluh Tizza. Kesal.

Selepas hampir dua puluh minit berada dalam komuter itu akhirnya tizza bersedia untuk keluar di perhentian yang dituju. Saat ini dia memikirkan,

"Kan bagus kalau mamat tadi tolong aku angkat barang-barang ni sekali.." katanya dalam hati sambil memerhatikan sekeliling, berharap agar lelaki itu ada di sekitarnya. Tapi hampa, lelaki tu langsung hilang tanpa dapat dikesan.

Bila komuter dah betul-betul berhenti, sekali lagi Tizza terkedek-kedek berjalan keluar sambil mencimbit beg-beg di kiri dan kanan tangannya. Tapi pada saat Tizza harus berjalan lebih pantas untuk bersaing keluar dengan penumpang lain, pada saat Tizza cuma ada dua tangan untuk menguruskan beg-begnya dan mengeluarkan tiket dari dalam beg tangan, pada saat itulah telefon bimbitnya ingin berbunyi.

Mendengar telefon bimbitnya berbunyi pada saat dia tak mampu untuk menyeluk tangannya masuk ke dalam beg adalah sesuatu yang sangat tak cool, sangat menyakitkan hati dan sangat membuatkan Tizza rasa seperti ingin mencampak beg tangannya jauh-jauh supaya dia tidak perlu mendengar suara Justin Bieber memanggil Baby, baby berulang-ulang kali.

Tizza terus berjalan keluar dari stesen komuter ini dan mencari teksi untuk membawanya pulang. Sehingga dia selamat masuk dalam teksi barulah dia membawa keluar telefon bimbit yang masih belum berhenti memanggil, "Baby, baby, baby.. Oh.." Nama "sayang" terpampang di skrin. "like baby, baby, baby..." butang hijau ditekan dan suara Justin Bieber lenyap.

"Hello." Kasar, tiada emosi dalam nada suaranya itu.

"Hello B, you kat mana? Lama I call you tak angkat, i risau tahu tak?" Bebel Walid, dengan nada risau yang kedengaran begitu jelas sekali.

"I dalam komuterlah tadi, macammana nak angkat phone kalau kat tangan i pun dah penuh dengan beg. Lainlah kalau i ni "squidward", ada banyak tangan kan.." Perli Tizza. Membuat perumpamaan dirinya dengan Si sotong yang bermain alat muzik dalam kartun spongebob itu.

Moodnya hari itu memang betul-betul tak berapa nak baik bila sepatutnya Walid yang mengajaknya keluar, Walid yang datang menjemputnya di rumah dengan menaiki kereta dan Walid yang membelanjakan wangnya untuk Tizza bershopping hari itu, terpaksa meninggalkan dan menyuruh Tizza pulang ke rumah sendiri menaiki kenderaan awam dan membimbit barang-barang yang dibelinya itu sendiri semata-mata kerana Walid dapat panggilan kecemasan dari rumahnya?

"Hahahaaaa.. you ni kelakarlah B, by the way you dah sampai mana sekarang?" Soal Walid, menganggap apa yang dikatakan oleh Tizza tadi cuma gurauan.

"On my way to my house!"

"Ok.. kejap lagi I datang ambil you."

"Buat apa?"

"Keluarlah. Tadi kita tak sempat makan kan?"

"How about you punya emergency call dari rumah tu?"

"Oh.. tak ada apa-apalah, dah settle. So, I tuggu you kat rumah you okeh?"

"No. Tak payah. Siapa kata i nak keluar balik lepas i dah sampai rumah?"

"B... you merajuk dengan i ke? I'm sorry ok. I'll pick you up."

"No!, I tak nak keluar dan jangan datang rumah I!" Tegas Tizza lantas mematikan talian. Berombak dadanya menahan marah bila dengan sewenang-wenangnya Walid mengajaknya keluar kembali selepas dia berpenat lelah pulang ke rumah sendirian.

Lebih menyakitkan hati lagi bila emergency call itu katanya adalah sesuatu yang tak penting? Grrr.. Tapi Tizza tahu yang dia takkan merajuk lama-lama dengan walid sebab dia memang takkan mampu untuk merajuk.

Esoknya, sewaktu Tizza ingin keluar pergi kerja, satu bungkusan coklat dengan sekeping kad di atasnya ada diletakkan di atas lantai depan pintu. Tizza buka kad itu dan senyuman mula terukir di bibirnya bila membaca kata-kata yang tertulis..

"Your smiles as sweet as this chocolate. So, smile aaaallways! :-)"

Tizza keluarkan telefon bimbit dari dalam beg untuk membuat panggilan kepada Walid. See? Dia memang takkan mampu untuk merajuk lama-lama bila si tukang pujuk sentiasa ada helah untuk membuat dia kembali ceria.

"Hello. sayang...." Kata Tizza bila talian disebelah sana disambut.

*******************

"Hai, sibuk ke?" Tegur satu suara. Mendengar suara itu saja sudah cukup untuk buat Tizza rasa harinya akan musnah!

"Amboi.. sombongnya dia, langsung tak nak pandang muka i." kata suara itu lagi.

Tizza mendengus, kuat. Ingin menunjukkan kepada Shaq lelaki perasan yang suka menganggap setiap kali dia tersenyum dan menyebak rambut ikalnya yang hitam lagi bersinar itu kebelakang semua perempuan akan tergoda dan mencair. Tapi hakikat sebenarnya, Tizza langsung tak pernah kisah dengan segala aset yang dimiliki oleh Shaq itu, lebih teruk lagi yang sebenarnya Tizza sangat menyampah melihat gaya Shaq mengusap rambutnya sebab dia kelihatan seperti menunjuk sesuatu yang memang dah terang lagi bersuluh, boleh dilihat.

"Maaf, ini bukan office bapak I yang you boleh datang bila-bila masa you suka semata-mata sebab nak ganggu i buat kerja" Kata Tizza, memerli.

"I bukan nak ganggu you, i datang ni nak pesan kat you yang tengahari nanti i nak ajak u keluar makan, itu je. Salah?"

"Salah besar. Sebab i dah ada date dengan my "dealova""

"Oh.. esok?"

"Sorry, i won't have a time with anyguy except my dealova" Kata Tizza, sarkastik. Sengaja dia membahasakan Walid sebagai 'dealova'.

Sudah puas dia cuba memahamkan Shaq yang dia setia pada yang satu dan tak akan tergoda dengan senyuman mahupun gaya yang Shaq tunjukkan kepadanya. Sekalipun dia mungkin akan berpisah dengan Walid suatu saat yang tidak diketahui nanti, dia tetap takkan memilih Shaq sebagai pengganti. Not in a million years..

"Apa lebihnya 'dealova' you tu berbanding i?" Soal Shaq, nada tak puas hati.

"Dia sempurna sebagai seorang lelaki." Jawab Tizza, yakin.

"Habis? I tak sempurna?" Soal Shaq.

"Tidak pada pandangan mata i."

"Heh.. we'll see what so special about your boyfie.."

"Hei, you tak payah nak sibuk sangat pasal boyfie i boleh tak?"

"Well.. i nak tau juga dimana sempurnanya dia di mata you." Serentak dengan kata-kata itu, Shaq terus keluar dari pejabat Tizza.

Dan seperti yang Tizza jangkakan, harinya akan musnah selepas mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Shaq yang tak ada insurans itu, bila tak ada satu kerja pun yang menjadi.

Saat itu Tizza terasa macam nak jerit kuat-kuat bagi satu bangunan pejabat ni dengar betapa dia benci Shaq!

***********************

Pada satu hari hujung minggu, Tizza dan Walid keluar bersama ke sebuah pusat membeli belah dan kali ini Tizza bertegas untuk menjemput Walid di rumahnya dan bukan Walid yang menjemput Tizza seperti sebelum-sebelumnya. Ini semua kerana Tizza tak mahu kalau dia terpaksa balik naik kenderaan awam lagi, jadi sebagai langkah berjaga-jaga Tizza mahu Walid ikut katanya.

"People keep looking at us.." Luah Tizza bila dilihat setiap kedai yang mereka singgah, setiap kali mereka berjalan, tak henti-henti orang-orang sekeliling memandang ke arah mereka. Tak cukup cuma 'terpandang' mereka menoleh lagi untuk kedua kali dan terus merenung sehingga Tizza dan Walid berjalan melepasi mereka. Dan itu membuatkan Tizza berasa sangat tak selesa. Sungguh!.

"They are looking because they think that we're suit to each others." Balas Walid, begitu optimistik, dengan senyuman bangga di bibirnya.

"Really? But what i see is their eyes is looking at you, smiling to you dan yang paling penting sekali, diorang tu semuanya perempuan!" Balas Tizza, tak suka dengan sikap positive thinking yang ada pada Walid.

Semua benda pun bagi Walid adalah sesuatu yang baik, yang bagus, sehinggakan orang memandang ke arahnya, dia anggap mereka memandang ke arah Tizza dan dirinya sendiri.

"B.. you jealous ke? Hahahaa... B you tau tak, tak ada perempuan lain dalam hati I selain you? Jadi buat apa you nak cemburu, buang masa jelah." Balas Walid, terkekek-kekek ketawa.

"Lucu sangatlah tu?" Marah Tizza dalam hati. Ya, memang Tizza cemburu dan Tizza juga tahu yang walid takkan layan perempuan sembarangan. Tapi Walid sepatutnya tahu yang tak ada perempuan yang tak rasa tergugat bila teman lelakinya dipandang oleh perempuan lain. He's my man!

"Sayang.. you tahu tak ada seorang client I tu asyik ajak I keluar makan je." Tizza menukar topik perbualan, disamping ingin membuat Walid cemburu dia juga mahu tahu apa yang Walid akan lakukan jika teman wanitanya diganggu oleh lelaki lain.

"Really? Lelaki ke perempuan? I kenal dia?" Soal Walid teruja.

"Nope, you tak kenal dia dan dia lelaki" Balas Tizza.

"Oh, so kenapa tak keluar dengan dia?" Soal Walid, selamba. Seperti tak terasa langsung dengan ajakan itu.

"Sayang.. I kan dah ada you, kenapa pulak I kena keluar dengan dia?" Marah Tizza, tak puas hati bila Walid menganggap isu itu seperti sesuatu yang remeh. Bukankah sepatutnya Walid perlu halang Tizza daripada berhubungan dengan lelaki itu lagi?

"B.. keluar makan je kan? You bukan isteri I and you bebas nak keluar dengan sesiapa saja yang you mahu, besides.. I trust you!"

Tizza mengeluh. Mengikut teori Tizza, ada dua kesalahan dalam bercinta, 1. Don't trust your partner too much dan 2. Jangan kongkong pasangan kamu macam dia langsung tak ada hak untuk hidup. Masalah yang dihadapi bersama walid adalah Walid terlalu mempercayai dirinya. "Just do anything you want, I won't stop because I trust you" ayat itu selalu sangat diucapkan oleh Walid sehinggakan Tizza sudah dapat menghafal baris ayat itu setiap kali Walid mengucapkannya.

"So, you pernahlah keluar dengan perempuan lain tanpa pengetahuan I sebab I bukan isteri you?" Soal Tizza, ada nada ingin tahu dan sarkastik dalam bicaranya itu.

"Yea.. sometimes!" Jawab Walid.

Tizza mengeluh lagi. Dalam hatinya menyumpah-nyumpah, kenapalah Walid ni jujur sangat? Dia boleh berbohong dengan mengatakan 'tak pernah' sekalipun dia dah banyak kali keluar dengan perempuan lain. Tak ada istilah 'tak boleh berbohong' dalam setiap perhubungan dan Tizza percaya tentang itu.

"B I salah cakap ke?" Soal Walid, menyedari perubahan pada air muka Tizza.

"I nak pergi Ladies" Balas Tizza, tidak menjawab soalan Walid sebaliknya terus meminta diri untuk ke tandas. Dia tak ada mood untuk menjawab mahupun menjelaskan apa-apa pada Walid, bila kehendak hatinya tak seiring dengan pemikiran Walid. Payah!

Beberapa minit di dalam tandas tanpa buat apa-apa melainkan termenung dihadapan cermin dan cuba menenangkan diri, barulah Tizza keluar dari tempat yang langsung tak sesuai untuk menenangkan diri itu. Dan rupanya perkara paling menyenangkan ialah tutti fruiti yang dibeli oleh Walid untuk dirinya. Tizza cuba untuk tak senyum, tapi cara Walid itu terlalu romantik dan menyentuh hatinya. Dia terpaksa kalah dengan egonya sendiri dan tersenyum memandang Walid sambil menyambut mangkuk comel itu dari tangan Walid.

Walid memang suka memanjakan dirinya dengan sesuatu yang seperti ini. Sesuatu yang.. manis! Sebab katanya..

"You tau kan yang I suka tengok senyuman you yang manis macam gula tu?"

********************

Setelah berkali-kali Shaq datang mengganggu Tizza di pejabat, Tizza terpaksa akur untuk keluar makan tengahari dengannya memandangkan mengikut pertaruhan mereka, Tizza akan keluar makan dengan Shaq dan selepas itu, lelaki itu harus terus lenyap dari diari hidup Tizza! Mesti.

Pemerhatian Tizza terhadap Shaq tak ada bezanya lelaki ini dengan Walid bila kedua-dua mereka sama romantik, sama kacak, sama-sama tahu bagaimana untuk mengambil hatinya, atau mungkin hati 'perempuan' cuma...

Dia menyampah tengok senyuman Shaq yang nampak sangat tak ikhlas, melainkan senyuman yang terlukis di bibir lelaki ini adalah senyuman palsu dengan niat untuk menggoda. Bila Shaq senyum, bibirnya akan diheret ke pipi sebelah kanan, matanya akan turut tersenyum bila hujung matanya akan mengecil dan membuatkan matanya nampak sepek. Rambutnya yang hitam lebat dan ikal itu pula akan jatuh ke pelipis kepala dan jari-jemarinya yang besar dan cerah sehingga menampakkan urat-urat biru itu pula akan menyebak rambutnya kebelakang sambil matanya tak henti merenung ke arah Tizza.

itu merimaskan kerana Tizza tahu yang Shaq sedang cuba menggodanya dengan aset yang dimilikinya.

"I tak terima pelawaan you untuk biarkan you tenung I sampai tak ingat nak order makanan.." Perli Tizza. Sejak lima minit yang lalu, selepas Shaq tarikkan kerusi untuk Tizza duduk, mereka hanya duduk-duduk saja dan berpandangan sesama sendiri.

Shaq senyum lagi, makin lebar. "Sorry.. i sedang cuba nak pastikan betul ke yang I sebenarnya sedang keluar makan dengan you ni?" Kata Shaq, kononnya tak percaya bahawa dia sedang duduk satu meja berdua dengan Tizza, di sebuah restoran.

"Dengan perempuan lain pun you guna dialog yang sama ke?" Soal Tizza, sarkastik.

Shaq ketawa. "Kenapa you mesti fikir dialog apa yang I guna dengan perempuan lain? You cemburu ke???"

"Kenapa you mesti fikir yang I cemburu? Kenapa you tak fikir yang I sebenarnya sedang perli you?"

Shaq berhenti ketawa dan reaksi mukanya berubah, Shaq berdehem beberapa kali sebelum dia memanggil pelayan restoran.

"Boleh tak kita tak payah bercakap tentang orang lain bila sekarang kita sedang duduk berdua?" Pinta Shaq.

"I datang sini cuma nak makan cepat-cepat dan balik semula ke office" Balas Tizza, sebagai isyarat bahawa dia tidak berniat untuk menghabiskan lebih banyak masa bersembang dengan Shaq di sini.

Shaq memandang Tizza dengan pandang yang sukar dimengertikan. Pada ketika itu pelayan restoran datang hantar menu dan menunggu untuk mereka membuat pesanan. Shaq meminta pelayan itu pergi dan membiarkan mereka memilih dahulu.

Pelayan itu menundukkan kepalanya sebelum dia pergi. Kini Shaq meletakkan menu di tangannya di atas meja dan memandang tepat ke muka Tizza.

"Look, you janji dengan I akan keluar makan dengan I dan lepas tu I takkan muncul dalam hidup you lagi, fine. Tapi kalau untuk kali terakhir ni pun you masih tak bagi peluang pada I untuk luangkan lebih banyak masa dengan you.. apa gunanya I ikut cakap you?" Luah Shaq tak puas hati.

Tizza mengeluh, berat.

"You expect too much Shaq. You tau kan yang I dah ada kekasih? Apa lagi yang you nak kat I??" Soal Tizza, perlahan dan letih. Letih nak layan kerenah Shaq yang tak reti berputus asa ni.

"I didn't expect too much, I just go for what i want. And you patut tahu yang I sebenarnya dah kenal dengan Bf you.."

Tizza angkat kepala daripada memandang senarai menu ditangan kepada muka Shaq. Keningnya terangkat sebelah.

"Nama dia Walid, lelaki kacak yang suka tersenyum, I pernah jumpa dia.. and i know his your man."

"Mana you tau? You intip I?"

Shaq angkat bahu. Dan saat itu hanya Allah saja yang tahu betapa Tizza rasa yang Shaq telah bertindak berlebihan, Shaq telah mencerobohi hak privasi dirinya. Itu memang sangat keterlaluan!

"You know what, ini adalah hari terakhir I akan nampak muka you, dan lepas ni tolong jangan datang atau ganggu hidup I lagi." Kata Tizza, tegas, sebelum dia bangun dan meninggalkan Shaq yang tak sempat berbuat apa-apa.

Dada Tizza berombak geram. Dia berjalan pantas melangkah keluar dari restoran tanpa sempat menjamah makanan. Tak apa, perutnya pun tiba-tiba rasa kenyang!

**********************

"Aku nak putus dengan Walid!" Kata Tizza kepada diana, teman serumahnya. Ketika itu Diana yang sedang kusyuk membaca novel cinta terus berkalih memandang Tizza yang baru duduk di sofa sambil menghidupkan tv.

"Apa?" Soal Diana, bukan tak dengar apa yang dikatakan oleh temannya itu, tapi cuma ingin memastikan apa yang didengarnya itu.

"Aku. Nak. Putus. Dengan. Walid. Eh, tak aku dah putus!" Jawab Tizza.

Daripada posisi berbaring, Diana terus terduduk. Novel yang dipegangnya ditutup dan diletakkan atas meja.

"Putus? Kenapa?" Soal Diana.

"Bosan!"

"Bosan? Tujuh bulan kau bercinta dengan dia kau dah kata kau bosan? Hellloo kawan, itu belum tujuh tahun, belum kahwin dan sehidup semati, kau dah bosan? Alasan apa ni??"

"Bosan itu tak perlukan tempoh masa yang lama, kalau dah bosan, baru kenal tiga hari pun dah muak nak tengok muka yang sama"

"Tapi Za.. Walid tu punyalah..."

"Ya, punyalah baik, romantik, handsome, sweet, berduit, bekerjaya.. pendek kata calon idaman setiap wanitalah." Balas Tizza memotong percakapan Diana. Dia sampaikan dah boleh hafal apa yang akan Diana katakan sebab memang itulah yang selalu Diana cakap tentang Walid dan Diana selalu berpesan pada Tizza supaya jaga Walid baik-baik sebab susah nak dapat pakej lelaki macam tu lagi sekarag ni.

"Hah.. tau tak apa, tapi putus jugak apahal?"

"Sebab aku bosan, bila aku merajuk dia pujuk aku dengan benda-benda manis, coklatlah, aiskrim, gula-gula.. apa dia nak aku dapat penyakit kencing manis ke? Bila aku marah dia sejukkan aku dengan bunga, dengan hadiah misteri dia, dengan gurauan tak kelakar, dengan ayat-ayat romantik. Tiap-tiap kali aku marah pun itulah modal dia nak pujuk aku. Bila aku sedih, bila aku nak mengadu, bila aku nak dia faham aku, dia tak habis-habis dengan kata-kata positif dia tu, Asyik-asyik look at the bright sight!, Sekali-sekala aku nak jugak layan rasa marah aku, rasa sedih aku, rasa geram aku. Aku nak jugak kutuk client yang tak habis-habis paksa aku siapkan permohonan pinjaman dia cepat-cepat, aku nak jugak kutuk kawan lama yang rasa pakwe dia lagi handsome daripada pakwe orang lain padahal muka pakwe dia tu biasa je, aku nak jugak look at the dark sight." Luah Tizza panjang lebar.

"kau dah simpan lama benda ni dalam hati kau kan?" Soal Diana, seperti memahami perasaan Tizza saat ini.

"Tak jugak lama, dalam sebulan dua je kot.."

"Kenapa tak cerita kat aku??"

"Heh.. mana ada orang yang suka untuk dengar kisah cinta orang lain. Kalau baca novel cinta tu mungkin lain ceritalah"

"kau patut tahu Za yang aku sangat suka dengar kisah cinta orang lain. Kau terutamanya."

"Hehe.. biarlah, aku nak lupakan pasal kisah aku dengan Walid dan mulakan kisah baru dengan siapa yang aku pun tak tahu.."

"Berakhirnya sebuah perhubungan itu bukan suatu pengakhiran, tapi ia cuma sebuah permulaan untuk satu kisah yang baru.. itu ayat yang aku baca dalam novel inilah! Hahaha.." Diana menunjukkan novel yang dipegangnya.

"Aku ingat ayat kau sendiri tadi, baru ingat nak puji."

Diana kembali berbaring dan membaca juga menghayati kisah cinta di dalam novel itu dan Tizza kembali memandang ke arah tv tapi yang sebenarnya fikiran dia menerawang mengingati peristiwa kenapa dia putus dengan Walid beberapa minit lepas.

Beberapa minit lepas, semasa Tizza di dalam bilik tidurnya, sedang membuat panggilan kepada Walid kekasih hatinya untuk mengadu dan menceritakan betapa tak wajarnya tindakan Shaq, lelaki playboy yang asyik menggangunya itu kerana telah mengintip pergerakan dirinya semata-mata kerana ingin kenal siapa Boyfriend Tizza. Secara tak langsung, tindakan Shaq itu sebenarnya telah mencerobohi hak asasi Tizza sebagai seorang manusia. Tapi kata Walid..

"Kenapa pulak you nak marah, bukan sepatutnya you berbangga ke yang sekurang-kurangnya ada orang yang bersusah payah untuk you semata-mata untuk kenal siapa boyfriend you. Kan B?" Kata Walid, tergelak-gelak.

"Sayang! I tak buat lawak ok! You tak fikir ke yang dia mungkin boleh buat lebih dari itu? Entah-entah dia intip jugak kat mana I tinggal, kat mana kampung I, siapa mak bapak I? You tak risau ke?" Soal Tizza.

"Hehehee.. Nak risau apa? I yakin lelaki macam dia tu takkan buat sesuatu yang lebih dari itu melainkan dia cuma nak tau siapa sebenarnya teman lelaki you. Bila dia dah tau, dia stop sampai situ jelah. You tak payah risaulah B.."

"Ok.. kalau betullah apa yang you cakap ni, dia takkan ganggu I lebih dari itu, tapi you tak rasa nak buat apa-apa ke?"

"Nak buat apa?"

"Do somethinglah, Pergi marah dia sebab kacau I ke.. ugut dia supaya jangan ganggu I or anything??"

"Hahahahhaaa..." Sekali lagi Walid ketawa, kuat. "B, kenapa pulak I kena buat benda-benda bodoh tu semua? Ha? You're my girlfriend, bukan my wife and i tak ada hak untuk buat benda-benda tu semua ok.."

"Tapi takkan sebagai girlfriend pun you tak boleh nak pertahankan I?"

"Pertahankan apa? Apa yang dia dah buat sampai I kena pertahankan you? Ada dia rogol you? Cabul you? Tak ada kan?"

"Walid! You tau tak, kadang-kadang bercakap dengan you ni cuma menyakitkan hati! you tak pernah cuba nak faham perasaan I, yang I tau you dengan Shaq memang tak ada beza langsung. Mulai detik ini, kita dah tak ada apa-apa hubungan lagi. Klik!" Tizza terus matikan panggilannya.

**********************

untuk hari yang baru sebagai seseorang yang baru putus hubungan, Tizza keluar menenangkan diri dengan melakukan perkara sama yang pernah dilakukan bersama-sama dengan Walid pada kali terakhir mereka keluar bersama. Iaitu, shopping!

Tizza mahu buktikan pada dirinya sendiri yang dia sendiri pun mampu untuk mengeluarkan belanja untuk dirinya sendiri tanpa perlu ditanggung oleh Walid. Oleh itu, dia membelanjakan duit yang selama ini disimpan untuk perbelanjaan dirinya.

Tizza menjinjit beg-beg plastik di kiri dan kanan tangan menuju ke stesen komuter, sekarang dia ingin menyesal kerana membuat keputusan melulu kerana meninggalkan keretanya di rumah dan menaiki kenderaan awam.

Salah satu begnya tercicir semasa dia sedang menyeberang jalan. ingin berpatah balik tapi kereta pula lalu lalang, penuh sesak. Lama dia menunggu di tepi jalan itu semata-mata ingin mendapatkan kembali beg yang terjatuh di seberang jalan sana.

Secara tak disangka-sangka, seorang lelaki mengambil beg itu dan berjalan menghampiri Tizza, dahi Tizza berkerut, serasanya dia pernah nampak muka lelaki ini tapi dia keliru.. dimana ya?

Beg yang dihulur diambil juga walaupun fikirannya masih belum berhenti berfikir. Ya, dia sangat yakin yang dia pernah melihat muka itu. Diluar kesedaran otak, laju kakinya mengekori langkah lelaki itu yang berjalan pantas dihadapan. Tak tahu apa yang membuatkan Tizza membuat keputusan begitu, tapi yang dia tahu dia mahu pastikan siapa lelaki tersebut.





~~Versi tak edit dari kak Mia ^___^ ~~ Best sangat!



2 Komen untuk Cik Rin:

Anonymous

memang sampai sini je ker yang tak edit ? nak baca lagi . hihi . btw dua-dua versi best .

RinsyaRyc

anonymous- a'ah smpai ni aje... rin tulis smbung lepas versi asal. n versi ni pun rin ada edit2.. kesian kak mia, lain pulak jadinya bila rin masuk campur... huk3